НОВИНИ


Половин век строителство на АМ „Хемус“: Кога най-сетне?

3 2652 04.10.2024
Половин век строителство на АМ „Хемус“: Кога най-сетне?
Институт за пътна безопасност

На 4 октомври 2024 г. се навършват 50 години от началото на строителството на автомагистрала "Хемус" – един от ключовите инфраструктурни проекти в Северна България.


Магистралата, наречена на старото име на Стара планина, е проектирана да свързва София с Варна, преминавайки през сърцето на страната и играейки съществена роля за развитието на региона, съобщава БТА.

 

Историята на "Хемус" започва през 1971 г., когато на Х конгрес на Българската комунистическа партия (БКП) се взема решение за изграждането на магистрален пръстен, който включва три основни автомагистрали: "Хемус" в Северна България, "Тракия" в Южна България и "Черно море", свързваща Варна и Бургас по крайбрежието. След три години на подготовка, на 4 октомври 1974 г. официално стартира строителството на "Хемус". Първата копка е направена от Тодор Живков, тогавашния председател на Държавния съвет и първи секретар на ЦК на БКП, край село Яна, Софийско.

 

На церемонията, заместник-министърът на транспорта Стамен Стаменов подчертава значението на проекта: "Автомагистралният пръстен, чиято дължина е повече от хиляда километра, ще включва трите магистрали: Хемус, Черно море и Тракия." Тодор Живков също изтъква историческото значение на проекта, като заявява, че за първи път в историята на България започва изграждането на магистрали, което ще има огромно значение за икономиката и туризма.

През следващите десетилетия строителството на "Хемус" продължава, с бавно, но стабилно удължаване на трасето. През 1983 г. е завършен участъкът от Девня до село Млада гвардия, с добавени нови 17 км. Строителите във Варненския район се отличават с икономично използване на ресурсите и спестяване на 260 000 лева чрез по-ефективно управление на материали и горива.

 

Един от най-трудните участъци – между "Витиня" и "Правешки ханове" – навлиза в заключителната си фаза през 1983 г., като виадуктът "Бебреш" се строи с помощта на хеликоптер МИ-8, който налива бетон на най-високите носещи греди на съоръжението. През 1999 г. премиерът Иван Костов открива нов участък между 44-ия и 49-ия километър, който включва тунелът "Правешки ханове" и два виадукта, с най-висок стълб достигащ 93 метра.

 

Въпреки напредъка, 50 години след старта на проекта автомагистрала "Хемус" все още не е завършена. С планирана дължина от 418 км, в експлоатация са пуснати само 191 км. Магистралата остава незавършена, а ремонтите и реконструкциите на старите участъци продължават ежегодно.

 

Ето какво становище във Фесйбук изразиха Института за пътна безопасност относно строителството на АМ „Хемус“


Тази година ще се навършат 50 години от първата копка на Автомагистрала „Хемус“ предвидено е общата й дължина да бъде 418 км. Строителството й започва през есента на далечната 1974 година и до есента на 2022 са изградени едва 191 км, като по-голямата част от тях са построени в периода преди 2000 година.

 

В периода 2011 – 2018 се полагат доста усилия от страна на правителствата за дострояване на магистралата. Останалите за строителство километри са разделени на общо 11 участъка (лота) с обща дължина от 244 км:

 

След 2018 г на практика остават за строителство общо 9 лота с обща дължина 223 км, като първоначалният план предвижда строителството им да се проведе на три етапа:


I-ви Етап – Лотове 1, 2 и 3 с дължина 52 км
II-ри Етап – Лотове 4,5 и 6 с дължина 83 км, и
III-ти Етап – Лотове 7, 8 и 9 с дължина 89 км

 

На 20.12.2018 г. между Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД е сключен договор РД-122/20.12.2018 г. за изграждането на 134,14 км от автомагистрала „Хемус“ в участъка от пътен възел „Боаза“ до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново (Лотове от 1 до 6), като строителството трябва да приключи до 2023 година. До този момент не изпълнен нито един срок предвиден договора.

 

В периода от май 2021 до средата на 2023 в Република България се смениха 6 правителства, като четири от тях бяха назначени от президента на страната като служебни. През този период се изредиха четирима министри на регионалното развитие и благоустройството и се извършиха шест поредни смени на шефа на АПИ.

 

Защо толкова много министри за този кратък период не можаха да продължат изграждането на АМ „Хемус“ ?

 

Института за пътна безопасност извърши проверка на действията на всички министри отговорни за изграждането на АМ „Хемус“ и констатира, че всеки един от тях обещава започване и завършване на магистралата и всичките се провалят в това си намерение. На 09.12.2021 година тогавашния министър на МРРБ Виолета Комитова заявява „първите 51 км. на АМ „Хемус“ ще бъдат пуснати през 2024 година“.

 

През април 2022 тогавашният министър на МРРБ Гроздан Караджов съобщи, че първият етап от АМ „Хемус“ с Лотове 1, 2 и 3 (до пътен възел Плевен) ще бъде готов в края на 2024, като дори първият от тях Лот 1 може да бъде готов още същата година (2022). Също така прогнозното откриване на строителна дейност в участъци 4 и 5 ще бъде през 2022, а за участък 6 през 2023. Според министъра целта е била целият участък от магистралата (лотове 1 до 6) до пресичането с първокласния път Русе-Велико Търново - да бъде готов до 2026.

 

На 16.08.2022 следващия министър Иван Шишков констатира, че за последните 6-7 месеца по магистрала „Хемус“ не се е работило поради липса на плащания към изпълнителя „Автомагистрали“ ЕАД от страна на служебното правителството, в което самият той беше заместник-министър. Тогава той не се ангажира със срокове за завършване и каза, че предстои „зазимяване“ на строежа. Такова не е извършено. На 15.02.2023 пак той (министър Шишков) заявява, че до края на 2023 година ще бъде изграден лот 1 от аутобана - от Боаза до разклона на пътя за Луковит и Угърчин.

 

На 31.08.2023 година новият министър на МРРБ Андрей Цеков обвинява всички свои предшественици като заявява, че „автомагистрала „Хемус“ е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, както и жертва на бездействията на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения“. Няколко дена по-късно той претърпява катарзис и заявява „има шанс строителството на магистрала „Хемус” да продължи от тази есен и до края на 2025 г. да са готови още 80 км“, въпреки абсолютните нарушения на закона според него.

 

На 23.01.2024 г. министър Андрей Цеков отново съобщи, че през месец март 2024 се подновява строителството на АМ „Хемус“. Подготвят се за подписване анекси за актуализиране на цените, като се очаква от „изпълнителите“ да изготвят актуални графици и да се договорят нови срокове за изпълнение. Строителството по негови думи ще се оскъпи с 25-30% поради одобрената индексация и също така, че можем да очакваме нови около 80 км от магистралата да бъдат завършени до края на 2025.

 

Всичко това изглежда нереално на фона на следните факти:


- Изпълнителят на строежа на „Хемус“ на практика е само един и това е държавната фирма „Автомагистрали“ ЕАД
- Все още има участъци в които не е извършено отчуждаване на имоти, през които минава трасето на магистралата, и то в участък 2
- Има нерешени проблеми с геологията
- В участъци 4 и 5 има доказано незаконно строителство, чиито статус все още не е решен
- Гаранциите за качествено изпълнение съгласно подписаните 2 договора за „Хемус“ се носят от същата фирма Автомагистрали, докато на практика подизпълнителите извършват СМР
- При извършена проверка от страна на прокуратурата са констатирани нарушения при превъзлагане на проектирането на участъци от магистралата от страна на „Автомагистрали“ ЕАД, за което е назначена насрещна проверка за която още няма информация
На 07.02.2024 г експерти от Института за пътна безопасност извършиха обследване на изградени, но недовършени участъци от АМ „Хемус“ на лотове 1 и 2, където бяха установени следните факти:

 

Изграденото в периода пътно тяло в периода 2021-2022 е оставено неукрепено и изложено на атмосферното влияние. В резултат от проникналата влага основните пластове са силно компрометирани и няма да имат необходимата носимоспособност за поемане натоварването от бъдещия трафик.

 

Откосите не са стабилизирани и са започнали да се рушат. Същото се наблюдава и в отводнителните канавки, върху които има поникнали бурени и е нарушена връзката между отделните елементи

 

Поникнала растителност се наблюдава и върху горния пласт на стабилизираната основа, тъй като тя не е запечатана и не са положени усилия за нейното консервиране. В резултат на това са започнали да текат дегеративни процеси и разрушване, а в ядрото текат и органични процеси

 

Положеният на места основен асфалтов пласт (биндер) не е оформен съгласно изискуемите стандарти и също е започнал да се обрушва където не са положени водещи ивици – част от тях се виждат складирани на палета по дължина на трасето.

 

Така изградените обекти са оставени на произвола и на времето и на съдбата – освен, че не са консервирани, няма никаква охрана и по тях се движат свободно външни лица, автомобили и животни.

 

Основната причина за това състояние е некомпетентност, безхаберие и липса на отговорност както на отговорните лица – министри, шефове на АПИ, така и на изпълнителя в лицето на „Автомагистрали“ ЕАД. Всичките министри публично обявяват срокове за довършване на магистралата за да си спечелят политическо време. Нито един от тях не предприема действия за консервиране на незавършеното строителство с цел да не се компрометира вече извършените строителни дейности.. През лятото на 2022 дори възникна риск от бракуване и разрушаване на вече излети, но не монтирани предварително напрегнати греди за виадукти след възел Боаза, поради спиране на строителството. С некомпетентното си управление на държавните ресурси са нанесени щети за десетки милиони левове.

 

Всичко това показва, че на този етап не може да се говори за продължаване дейността по строителството или т.н. „дострояване“ без да се вземат мерки за елиминиране на горните проблеми. Полагането на асфалт върху така компрометираното земно платно ще доведе до нови бързи деструктивни процеси на завършената магистрала – първоначално деформации, впоследствие и слягане и бързо разрушаване.
Необходимо е да се направи сериозен анализ на състоянието, да се вземат проби (ядки) от изградените, но незавършени участъци и да се предприемат мерки за отстраняване на проблемите.

Кой ще поеме отговорност за допуснатите пропуски ?

 

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама