"Петролната асоциация е създадена, за да пребори монопола на държавата на петролния пазар и държавно регулираните цени през 1999 година. Пет компании успяха, пребориха ги и оттук насетне това, което всички правим и всички следим е - как върви пазарът, свободният пазар на горивата в страната, спазват ли се европейските изисквания? Изобщо - ние сме гарант за свободната и лоялна конкуренция на пазара. В крайна сметка това е нашата основна дейност".
Това заяви в ефира на NOVA NEWS председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.
Той изтъкна, че всичко, което асоциацията прави, а именно спазването на европейските правила, е и в полза на потребителя. "Защото това означава по-качествени и по-добри горива", подчерта той.
"Една свободна истинска конкуренция - според мен е в основата на ЕС и изобщо на свободния и западния свят като цяло. Наистина в Европейския съюз имаме много повече регулации. Но една от нашите мисии занапред е да ги намалим, като същевременно гарантираме качество на продуктите, безопасност, здравето на хората. Но наистина важно е да има свободна и чиста конкуренция на пазара, защото единствено по този начин в крайна сметка потребителят ще има по-качествени и по-евтини продукти", категоричен бе Бенчев.
Експертът коментира и цената на петрола, която се покачва на световните пазари, на фона на конфликта в Близкия изток.
"Винаги сме правили така, че да няма резки скокове в цените на горивата. Тук ще наблегна на факта, че въпреки проблемите, които имаше около дерогацията - успяхме да извоюваме няколко месеца, което беше достатъчно, за да може пазарът да премине плавно към неруски петрол", каза още той.
И поясни: "Проблем на фона на текущата ситуация в Близкия изток ще възникне, ако бъде засегнат от този конфликт страна производителка на петрол. Визирам Иран, който произвежда около 4 милиона барела дневно. Проблем ще има и ако бъде блокиран Ормузкия пролив. Тогава наистина можем да видим по-високи цени на горивата. Сега някой анализатори говорят за 100 долара. Аз не смятам, че ще стигне дотам. В противен случай, ако нищо не стане, предполагам, че цените ще се задържат около тези нива, защото и самата световна икономика - и китайската, и европейската, и американската, не вървят особено добре и съответно потреблението на горивата пада".