Родителите носят отговорност, ако водачът е до 18 години, при ПТП с електрическа тротинетка. За тези превозни средства има правила в Закона за движение по пътищата и основните са, че трябва да се движат само по велоалеи и улици, където допустимата скорост е до 50 км/ч. Това предупреди инспектор Борислав Зарев от "Пътна полиция" на СДВР в интервю пред БНР.
Вече е модерно ученици да ходят на училище с електрически тротинетки и тенденцията е за увеличаване на употребата на индивидуалните електрически превозни средства.
"Към момента статутът на електрическите превозни средства е като на велосипедите, но може да се помисли и за застраховка "Гражданска отговорност" и за електрическите тротинетки, както при автомобилите", коментира инспектор Зарев.
"Не се допуска движението на индивидуални електрически средства по улици, където разрешената скорост е над 50 км/ч. Максимално допустимата скорост на тези превозни средства е до 25 км/ч. Трябва да сме наясно, че тези превозни средства трябва да се движат най-вдясно по пътното платно и по инфраструктура за велоалеи, а където няма – дясно, но само и единствено по улици с разрешени до 50 км/ч", категоричен бе инспектор Зарев.
Той обясни, че специалното при електрическите тротинетки е да имат изправна спирачна система, светлини и звънец:
"В тъмната част на денонощието задължително със светлоотразителна жилетка и включени светлини".
От началото на годината досега полицаите на СДВР са съставили 12 акта за нарушения на водачи на електрически тротинетки и 49 фиша.
"Има ограничения за лица навършили 14 години. Те могат да управляват само по велоалеи, а за навършили 16 години могат и по уличната пътна мрежа, по улици с разрешена скорост до 50 км/ч. Има специално изискване за ненавършили 18 години - задължително с поставена каска", каза служителят на "Пътна полиция" на СДВР.
И допълни:
"При инциденти с деца, управляващи електрическо превозно средство, родителят носи отговорност за действието на детето, че не е взел мерки да предотврати нарушение."
Инспектор Зарев се позова на статистиката, която показва, че се повишава използването на тротинетки в София. От началото на 2024 г. са настъпили 31 ПТП-та с електрически превозни средства, от тях 17 са с пострадали лица и има един загинал.
Мнението му за търговците, които продават електрически превозни средства, развиващи скорост по-висока от допустимата в закона, е, че с тях трябва да се заемат други институции.