Европейската комисия публикува две нови проучвания на Евробарометър, които показват по-високо одобрение на гражданите и на бизнеса за Шенгенското пространство в сравнение с предишното проучване през 2018 г. Според 80% от гражданите на Европейския съюз Шенген е от полза за бизнеса. Противоположното мнение споделят 13 процента, а други 7 нямат мнение по въпроса.
63% от анкетираните европейци смятат, че засилването на сътрудничеството в рамките на Шенгенското пространство е основен приоритет за укрепването му до 2030 г.
Според проучването 83% от предприятията са съгласни, че Шенген е от полза за бизнеса, а 81% го признават за едно от основните постижения на ЕС. На въпрос за ползите от това да бъдеш в Шенгенското пространство, една трета от предприятията заявяват, че това намалява разходите на бизнеса поради липсата на контрол по вътрешните граници.
Интервютата сред гражданите са проведени в периода 6 март - 8 април 2024 г., сред 26 346 пълнолетни граждани. Интервюираните в България са 1065 на брой в периода 8-31 март 2024 г. Допитването сред представителите на бизнеса е осъществено в периода 7-25 март 2024 г. сред 12 869 лица. Респондентите в България са 506 на брой.
Близо 1/4 (79%) от анкетираните са запознати с Шенегн и как той функционира. 82% от гражданите на ЕС смятат, че шенгенското пространство стимулира взаимодействието между хора от различни страни с различни култури. В България тази теза се споделя от 76 процента от анкетираните.
Европейците (75%) са на мнение, че Шенген има повече плюсове, отколкото минуси за страната членка. За 72 процента от респондентите Шенгенското пространство е едно от големите постижения на ЕС. 62 % пък мислят, че Шенген допринася за сигурността на ЕС. Б България процентът дори е по-голям - 64.
За най-голяма част от живеещите в ЕС (63%) водещ приоритет до 2030 г. е засилването на сътрудничеството в рамките на Шенгенското пространство. Като втори най-важен приоритет се нарежда борбата с всякакъв вид заплахи. Тази теза се споделя от 56% от респондентите. Челната тройка се допълва от Инвестиране в технологични решения за по-добра защита на външната граница. Този приоритет е подкрепен от 55% от гражданите на ЕС, като в България подкрепата дори е с процент по-голяма (56%).
Гражданите на ЕС използват Шенген предимно за пътувания за почивки и екскурзии (40%). 18% от респондентите го ползват да пазаруват, а също толкова, за да посетят роднини в чужбина. Девет процента ползват Шенген за работа, 6% за услуги, а други 5 - за образование.
Близо 64% от европейците са на мнение, че временните гранични мерки, въведени от някои страни членки са напълно ефективни. 63 процента от българите подкрепят тази теза. 27% пък са на противоположния полюс, в България този процент е 17.
Сходни са нагласите и сред бизнеса. Близо 49% от респондентите споделят, че Шенген е от полза за бизнеса в съответната страна членка. 47 процента споделят мнението, че Шенгенското пространство има повече позитиви, отколкото негативи. 42% от анкетираните смятат Шенген за едно от най-добрите постижения на ЕС.
Миналата година Комисията прие препоръка за засилено сътрудничество между държавите членки в Шенгенското пространство. Комисията продължава да работи с държавите членки и координатора по Шенген за решаването на тези въпроси. Допълнителна информация е налична в Доклада за състоянието на Шенген за 2024 г.