НОВИНИ


Богдан Милчев за ФрогНюз: Трябва ли да чакаме да загинат още деца, преди да забраним електрическите тротинетки?

7 2962 09.10.2024
Богдан Милчев за ФрогНюз: Трябва ли да чакаме да загинат още деца, преди да забраним електрическите тротинетки?
Богдан Милчев БГНЕС

Нова мода сред учениците - придвижват се до училище с електрически тротинетки. В по-големите градове у нас такива са налични за наемане, което се случва лесно и с няколко клика, немалко родители също купуват електрически тротинетки на децата си - цените стигат до 3000-3500 лева, но започват от около 300 лева за нисък клас. 


Статистиката на СДВР показва, че използването на тротинетки в София се повишава. От началото на 2024 г. са настъпили 31 ПТП-та с електрически превозни средства, от тях 17 са с пострадали лица и има един загинал, каза вчера Борислав Зарев от "Пътна полиция" на СДВР в интервю пред БНР.


В началото на август от Главна дирекция “Национална полиция” (ГДНП) съобщиха че през първите 7 месеца на годината петима души са загинали, а 192-ма са пострадали при 323 пътнотранспортни произшествия с водачи на електрически тротинетки. Преди дни мъж на 32 години загина, по-рано - през август, 16-годишно момче почина след падане в тротинетка. 


В същото време регулацията куца, каза пред ФрогНюз пътният експерт Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.


“В София се случват десетки инциденти с потрадали от електрически превозни средства, които не се регистрират от полицията по простата причина, че самите пострадали не подават сигнали”, алармира Милчев.





“В България, респективно първо в София през Общинския съвет, чак през 2013 година приехме регулация за електрическите тротинетки. Такава регулация има от много години в другите страни в Европа. Минаха повече от 10 години, откакто тротинетките навлязоха за използване. Към днешната дата големи европейски столици вече преминават към забрана на използването на тези тротинетки - столици като Мадрид, Осло, Париж.


Много градове са оценили, че e много трудно въобще да се осъществява контрол върху движението на електрически превозни средства - т. нар. тротинетки. Те нямат регистрационни номера, използват се от всякакви хора, граждани, които дори не познават правилата за движение, те се движат както по пешеходни алеи, по велоалеи, така и по самата пътна инфраструктура - по пътищата, и са изключително опасни”, обясни пътният експерт.


“Има фирми за електрически тротинетки, които имат своето лоби в съответните общински съвети - затова успяха да се наложат в доста европейски държави, включително сега и в България”, каза още той. 


“Още през 2022 година от Института за пътна безопасност алармирахме за тези проблеми. В момента според експертите на Института са налице предпоставки да започнат ограничения, включително и забрана за използване на такива тротинетки”, категоричен бе той. 


Тротинетките - мода сред учениците. Защо е опасно? 


“Що се касае до учениците, до малките деца, които използват електрически тротинетки - това е изключително голяма отговорност на техните родители, че допускат подобно нещо и че съдействат на децата да се предвижват с нещо, което е изключително опасно”.


“Опасно е първо, защото голяма част от тези, които използват тротинетки, не могат да бъдат контролирани за скоростта, която развиват. По закон трябва да се движат с до 25 км/ч, само че всички знаем, че тези тротинетки много бързо развиват голяма скорост. 





Опасно е, защото се използват на места, на които не трябва да се използват. Те са опасни както за този, който ги използва, така и за пешеходците. Много инциденти има между тротинетки и пешеходци по паркове, по пешеходни тротоари. И нищо от това не се регистрира. Регистрират се само смъртни случаи, само случаи, които достигат до медиите”, посочи той и отправи призив:


“Обръщаме се към кмета на град София с апел да предприеме сериозни действия, да извърши сериозно проучване за опасността, която крият електрическите тротинетки. Още повече, че голяма част от страните, които разрешаваха електрически тротинетки, вече минават към пълна забрана на използване”.


Мерки на национално ниво, включително законови промени


“Възможно е да се направи и национална регулация, възможно е да се продължи с подхода, който действа и в момента - всеки град сам да прецени, защото в крайна сметка собственикът на инфраструктурата е самата община, в която се използват електрически тротинетки. Подходът може да бъде и национален, може да бъде и локален”, посочи Богдан Милчев.


“В България този проблем не може да добие тези размери, които се доби в страни, в които имат традиции при използването на велосипеди и в страни, в които климатът позволява целогодишно да се използват двуколесни превозни средства. В България климатът не позволява и ние имаме много кратък период от 3-4 месеца, в който може да бъдат използвани тези тротинетки. Това е една от причините, поради които сега, с настъпването на лошото време, тази тема ще бъде забравена до следващата пролет”. 





“От опита, който имам, смятам, че каквото и да кажем на децата, те ще правят каквото искат. Единствените, които могат да влияят върху децата, това са техните родители и учители. Но при положение, че няма забрана, какво да им кажем? Да внимават? Всички им го казват, но то не е достатъчно. От Института за пътна безопасност смятаме, че е дошъл момент, в който трябва да започнат забрани за използването на електрически тротинетки на определени места, включително да се стигне до пълна забрана за електрическите тротинетки. Трябва ли да чакаме да загинат още деца, преди да ги забраним?”, пита Милчев.

 

Илияна Маринкова

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама