Нобеловата награда за литература беше присъдена на южнокорейската писателка Хан Канг за нейната поетична проза, конфронтираща исторически травми и изразяваща крехкостта на човешкия живот, се посочва в мотивите на Нобеловия комитет, цитирани от АП.
Председателят на Нобеловия комитет Андерс Олсон изрази своята екзалтираност към емпатията, демонстрирана към живота на персонажите, често пъти женски.
Хан Канг се превръща в първия южнокорейски автор, спечелил Нобелова награда. Тя е вторият представител на Южна Корея, печелил Нобелова награда, след покойния президент Ким Те-чжун, на когото през 2000 г. е присъдена наградата за мир.
Членът на Нобеловия комитет за литература Анна-Карин Палм изтъкна, че Хан пише "интензивна лирическа проза, която е едновременно нежна и брутална, понякога сюрреалистична".
Опитвам се да задавам въпроси, докато пиша - понякога те са болезнени, споделя Хан Канг при удостояването си с Международната награда "Букър" за 2016 г. за романа "Вегетарианката". По думите й романът е за жена, която отказва да принадлежи към човешката раса.
Нобеловата награда за литература дълго време се сблъсква с критика заради фокуса към европейски и северноамерикански прозаици. Сред наградените доминират мъжете - едва 17 жени от общо 120 са печелили отличието преди 2024 г., пише АП.
Хан Канг е родена през 1970 г. в град Гуанджу, Южна Корея, информира сайтът nobelprize.org. На деветгодишна възраст семейството се премества в Сеул. Баща й е известен романист. Освен афинитет към литературата, Хан Канг има интереси, свързани с изобразителното изкуство и музиката, и това е видимо в творчеството й.
Международният успех идва при Хан Канг с романа "Вегетарианката" от 2007 г., спечелил Международната награда "Букър" за 2016 г., която се присъжда на неанглоезични писатели. Написан в три части, "Вегетарианката" проследява историята на жестоките последствия, настъпили в живота на героинята след отказа й да яде месо. Решението води до различни реакции, поведението на жената е осъдено от съпруга й и от авторитарния й баща, а зет й, който е визуален артист, я експлоатира еротично и естетически. Накрая героинята е въдворена в психиатрична клиника, откъдето сестра й се опитва да я спаси и да я върне към нормалния живот.
Творчеството на Хан Канг конфронтира историческите травми с невидимите правила, а всяка творба е израз на крехкостта на човешкия живот. Прозата на тазгодишната носителка на Нобелова награда разкрива връзката между тялото и душата, живота и смъртта. Поетичният и експериментален стил на Хан Канг я превръща в новатор в съвременната проза, се казва още в мотивите, цитирани на сайта nobelprize.org.