НОВИНИ


Как да възстановите загубената си трудова книжка?

1 1715 14.10.2024
Как да възстановите загубената си трудова книжка?

Загубата на трудовата книжка може да доведе до трудности при доказване на трудовия стаж. За да я възстановите, уведомете работодателя си, подайте заявление за дубликат и съберете удостоверения от предишни работодатели и НОИ.


Трудовата книжка е важен официален документ, удостоверяващ трудовата дейност на работника или служителя. При загуба на този документ обаче, е важно да знаете какви стъпки да предприемете, за да го възстановите.

 

Оповестяване на загубата

 

При загуба на трудовата книжка, първата стъпка е да уведомите работодателя си. Според Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж, работодателите са задължени да съхраняват част от вашата трудова документация. Ако все още сте нает, те могат да ви издадат нова трудова книжка с вписан трудов стаж. Процедурата е опростена, когато загубата е настъпила по време на работа.

 

Подаване на заявление за дубликат

Ако сте напуснали работното си място, трябва да подадете заявление за издаване на дубликат. Последният ви работодател е задължен да издаде нова книжка с данни за трудовия стаж, натрупан при него. За периодите преди последния работодател, ще трябва сами да съберете информация от предишните си места на работа.

 

Издирване на предишен трудов стаж

 

След получаване на новата трудова книжка, следва да възстановите предходните периоди на заетост. Свържете се с предишните работодатели, за да получите удостоверения за стажа. Ако някои от фирмите вече не съществуват, можете да се обърнете към НОИ, който съхранява архивите на осигурителните вноски.

 

Заявление до НОИ

 

Процедурата за издирване на осигурителния стаж от НОИ е регламентирана. След подаване на заявление, институтът ще ви предостави официален документ, удостоверяващ вашия осигурителен стаж, който можете да добавите към новата трудова книжка.

 

Актуализиране на новата трудова книжка

 

След събиране на удостоверенията, актуализирайте новата си трудова книжка с всички периоди на заетост, за да избегнете бъдещи проблеми, особено при подаване на документи за пенсиониране.

 

Правна рамка и важни документи

 

Процесът за издаване на нова трудова книжка и възстановяване на информацията е описан в Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. При издаване на нова трудова книжка, може да ви бъдат поискани: Удостоверения за трудов стаж от предишни работодатели;

 

Бележки от НОИ за осигурителен стаж;

 

Заявление за издаване на нова трудова книжка. За да избегнете бъдещи проблеми със загуба на трудова книжка, е препоръчително да я съхранявате на сигурно място и да правите копие от нея. Оригиналът е незаменим, но копието може да ви помогне в случай на загуба.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама