Цените на маслото се увеличиха рязко през последните месеци, търгувайки се на рекордно високи нива в цяла Европа, предаде Ройтерс. Това е лоша новина за пекарите и производителите на сладкиши, докато се подготвят за коледните празненства, а и вече са изправени пред високи цени на шоколада и захарта.
Силното търсене на масло, ограничените запаси и предпочитанията на млекопреработвателите да използват повече мляко за най-печелившите продукти, като например сиренето, са довели до скока на цените на маслото, заявяват анализатори.
Маслото, произведено в Европа, се търгуваше на световните пазари при рекордните 8706 долара за метричен тон към 29 септември, което е ръст от 83 на сто на годишна база, показват последните официални данни на ЕК.
Цените също бяха по-високи на годишна база в Австралия и Нова Зеландия.
Какви са цените в България
Цената на кравето масло (пакетче от 125 грама) е надолу с 0,6 на сто до 2,85 лева за брой, показват данните от седмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. Справка година назад показва, че в средата на октомври 2023 г. пакетче от 125 грама е струвало 2,44 лв. за брой.
Докато големите хранителни компании са осигурили голяма част от доставките си на масло, преди да започне производството на сладкишите за Коледа, въздействието върху малките производители се очаква да бъде голямо, тъй като покачването на цените е неизбежно, заяви Пол Боавен, директор на френската Федерация на предприемачите в хлебопроизводството и сладкарството.
Този месец Министерството на земеделието на САЩ (USDA) повиши прогнозата си за цените на маслото в страната през 2024 г. до 3 долара за паунд (приблизително 0,5 килограма), което е с 15 на сто повече в сравнение с миналата година, поради по-малкото крави и по-малкото мляко, произведено от животните.
"По-строгите доставки на мляко и стабилното търсене се очаква да доведат до по-високи цени през 2025 г.", заявяват от Министерството на земеделието на САЩ.
Приходите на световния пазар на масло се очаква да достигнат 42 милиарда долара през 2024 г., което е ръст от 8 на сто спрямо 2022 г., а пазарът се очаква да расте със 7 на сто годишно до 2029 г., посочва компанията за анализ на данни "Статиста" (Statista).