Може ли авиацията в ЕС да спазва общите правила и ще направи ли това летенето по-екологично, а полетите по-точни? Депутатите в Страсбург гласуваха дали да подкрепят предложението на комисията за въвеждането на единното европейско небе. Какво представлява реформата и кой и как ще спечели от нея?
По-бързи, по-екологични и по-точни полети - целта, която си поставя реформата на правилата за единното европейско небе. Проектозакон, който беше планиран още през 2013 г., но заради Брекзит беше отлаган отново и отново. През март миналата година страните от ЕС постигнаха неофициална договорка за новите правила за авиацията, пише БНТ.
Целта на Европейската комисия е въздушният транспорт освен да бъде по-ефективен за потребителите, да нанася и по-малко щети върху природата. По настояване на Европейския парламент се провежда проучване как таксите, които и сега плащат авиокомпаниите и собствениците на частни самолети, да ги насърчат да бъдат по-екологични. Например чрез използване на най-краткия възможен маршрут или преминаване към по-чисто гориво.
"30 000 полета всеки ден, 600 млн. пътници всяка година и 500 000 служители в сектор авиация. Това е картината в момента в силно монополизирания авиационен сектор. Ето защо ви призовавам да кажете "да" на по-ефективните, бързи и екологични полети. Защо да няма единни правила за авиацията в Европа и няма ли това да е в интерес на всички? Ако диспечерите могат да си сътрудничат с колегите си от съседните държави, ще бъдат подложени на много по-малко стрес", заяви Йенс Гизекер, евродепутат от Германия, ЕНП.
"Изправени сме пред редица предизвикателства. Всеки 3 от 10 полета закъсняват с поне 15 минути и това е трайна тенденция. В момента авиационният сектор прилича на пъзел, който обаче се състои от много и различни парчета. Ето защо тази реформа ни е повече от необходима. Единното европейско небе не е революция, а компромис. И да, това не са толкова големи промени, колкото би ни се искало, но е крачка към това да имаме повече контрол и от това да спечелят европейските пътници", каза от трибуната в ЕП Йохан Даниелсон, евродепутат от Швеция, "Социалисти и демократи".
Противниците на идеята са на мнение, че схващането, че най-краткият маршрут е най-екологичен, е погрешно, когато става дума за авиация. На самолетите не трябва да се гледа като на автомобили, а като на кораби, които избират онзи маршрут, който реално ще им помогне да стигнат навреме, а не според картата.
Освен по-природосъобразни се очаква с новите регулации полетите да бъдат и с по-малко закъснение. Компаниите, които обслужват авиационния сектор, ще могат вече да предлагат и други услуги, като метеорологични данни, например. Заявката е, че целта не е полетите да поскъпнат за крайния потребител.
Преди да влязат с сила новите правила трябва да бъдат одобрени и от всички страни - членки на ЕС.