НОВИНИ


ЦИК: "С общо 35 машини не се гласува, най-активни са избирателите в Монтана". И внимавайте за печатите на бюлетината!

2 2401 27.10.2024
ЦИК:
Росица Матева, ЦИК

9,55% е избирателната активност към 11 часа, обявиха на брифинг от Централната избирателна комисия.


Най-висока е в Монтана - 14,44%, а най-ниска във Варна - 5,25 процента.

 

Изборният ден започна нормално в цялата страна и извън страната. Всички изборни помещения са открити, всички избирателни секции работят, заяви Росица Матева, заместник-председател и говорител на ЦИК.

 

В ЦИК към 11:40 часа са постъпили 11 сигнала.

 

„Гласуването започна нормално. И в страната, и извън нея има членове на секционните избирателни комисии, които не са се явили. В страната Районните избирателни комисии (РИК) назначават от резервните часове и продължават работата си. Извън страната ЦИК предстои да вземе решение по предложение на Министерство на външните работи да бъдат попълнени местата в онези секции, в които не са се явили членове”, каза Матева.





„В ЦИК към 11.40 са постъпили 11 сигнала. Те са от компетентността на районите избирателни комисии и са препратени към тях, за да вземат мерки и да се произнесат. В ЦИК са останали за разглеждане 3 сигнала, 2 от които са за агитации в телевизии. Изисквана е информация от СЕМ, предстои ЦИК да се произнесе. Има сигнал за заснет вот, за това, че студент не е допуснат да гласува. Те са изпратени по компетентност”, обясни още говорителят на ЦИК.

 

„Към 11.40 ч. постъпиха решения на районни избирателни комисии, с които е преустановено гласуването с общо 35 машини. В Хасково са 7, в Благоевград – 4, в Пловдив област – 4, на другите места по една или две. Основната причина, която е посочена е, че не се отпечатва бюлетина, проблем със софтуера, не работи екрана, не се разчитат смарт картите и др.”, обясни още тя.

 

Матева каза още, че в ЦИК са получили обаждания по телефона от избиратели, които твърдят, че в секционни комисии членове не поставят два печата на гърба на хартиените бюлетини или един печат на бюлетините от машинното гласуване. И предупреди, че такива гласове са недействителни.

 

"Изборният кодекс предвижда, че ако на хартиена бюлетина не са поставени два печата, тя носи недействителен глас. Обръщаме се към членовете на СИК да бъдат много внимателни, това са техни задължения, те носят отговорност. Те носят отговорност да поставят два печата на хартиените бюлетини и един на бюлетините от машинно гласуване".





Гласуване с машина

 

За да гласува, избирателят трябва да активира машината с карта, която ще получи от секционната комисия. Тя се поставя в отвор с чипа нагоре и напред, като влиза наполовина, а не цялата като при банкомат. Не е разрешено да се поставя стрелка върху нея за ориентация на гласуващите.

На екрана се показва електронна бюлетина. Имената на партиите и коалициите са изписани в лявата половина на бюлетината, като до тях има квадратчета за отбелязване на вота. От дясната страна са кръгчета с номера от 101 нагоре, където може да се отбележи преференция. Бутоните с преференциалните номера стават активни, след като избирателят посочи номер на конкретна партия или коалиция.


След като приключи с избора си, гласуващият трябва да натисне "Преглед", за да види изписан вота си. Ако изписаното отговаря на посочените от него предпочитания, натиска бутона "Гласуване". Има и втора възможност - с бутон "Промени избора" да се върне назад и да смени вота си.

След като натисне бутона "Гласуване", избирателят трябва да изчака бюлетината му да бъде отпечатана и да я вземе, но едва след като чуе звуковия сигнал. След това я сгъва така, че да не се вижда изборът му, вади карата от машината и отива при членовете на секционната комисия. Те слагат печат от едната страна на бюлетината и тогава гласуващият я пуска в определената за целта кутия, след което се подписва в избирателния списък.

 

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама