"Защо хората не са гласували? Отговорът не е липсата на алтернатива, защото на политическата сцена имаше актьори от целия спектър. Проблемът беше, че за седми път трябваше да се избира от същото. Когато менюто е едно и също, хората спират да посещават ресторанта".
Така обясни избирателната активност на 27 октомври Елена Дариева, управител на социологическа агенция "Насока", в интервю пред БНР.
Мнението ѝ за избирателната активност като резултат от предизборната кампанията е, че оценките не са преувеличени - вяла кампания.
"Срещите с избирателите по места протекоха формализирано и вяло, дори този път не станахме свидетели на избухвания в дигиталната среда, както беше преди изборите на 9 юни. В медиите нямаше лидерски дебат, нито нещо по-различно. В същото време в последната фаза зачестиха призове да се гласува като противовес на купения и контролирания вот", обясни Дариева.
Тя припомни, че предишната кампания преди юни т. г. премина под "ВМ - всички са маскари", а в прочита на тези избори е "Вотът е манипулиран". И обясни, че отчетената по-високата избирателна активност е поради факта, че част от хората, колебаещи се до последния момент, са гласували като противодействие на купения вот, "а другият фактор е самият купен вот".
"Когато се радваме на по-високата избирателна активност, трябва да знаем на какво се радваме", предупреди тя.
И допълни:
"С деидеологизацията на партиите, за да спечелят всеки глас, партиите не могат адекватно да изразяват ценностите на избирателите си. Партийните централи все по-трудно мобилизират своите ядра. Заради поведението, което политиците демонстрират вътре в НС, все по голяма част от избирателите се чувстват разочаровани, а това рефлектира върху легитимността в НС".
Дариева коментира, че изследванията показват, че един лидерски дебат може да повлияе значимо и 12% от колебаещите може да променят мнението си и да гласуват.
"Една от поуките, които партийните централи си извадиха, че трябва да са предпазливи в комуникацията с избирателите си. И това е от страх от провал и предпазливост. И затова се капсулират, и говорят повече на твърдите си ядра, и действат на принципа на навиването на фенската маса. Опасенията, че лидерски дебат ще доведе до фиаско, възпира партийните лидери от дебат", обясни Елена Дариева.
"Тенденцията за спад в избирателната активност смятам, че не е прекършена, вчера отчетохме втората най-ниска избирателна активност", заяви управителят на "Насоки".
Ако се обединят резултатите на двете ДПС-та, те ще са втори. А разцеплението е било във фокуса на медиите и това е мобилизирало електората, коментира Дариева.