Песимизмът сред българите расте. Общият показател на доверие на потребителите през октомври 2024 г. намалява с 3.8 пункта в сравнение с юли (от -8.4% на -12.2%) което се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата - съответно с 3.3 и 5.0 пункта.
Това съобщават от Националния статистически институт (НСИ).
През изминалите дванадесет месеца няма промяна в общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната, спрямо предходното наблюдение. НСИ обаче отчита известен песимизъм в прогнозите за следващите дванадесет месеца, в резултат на което балансовият показател намалява с 3.3 пункта (от -14.6% на -17.9%).
Оценките на потребителите по отношение на настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни в сравнение с три месеца по-рано. Влошават се и очакванията на потребителите за следващите 12 месеца.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.
Преобладаващата част от потребителите считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени. Инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца обаче са по-умерени спрямо юли.
Данните на НСИ сочат, че намаляват потребителите, склонни да правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба през следващите дванадесет месеца. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за "покупка или построяване на жилище (вила)" и за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.