"Столичен автотранспорт" ЕАД ще изплати комисионна в размер до 1 236 320 евро на частна компания по обществена поръчка за доставка на природен газ за 2025 г., чиято стойност възлиза на внушителните 40 млн. лева. Това предизвика сериозни дискусии, след като общинският съветник от ПП-ДБ-Спаси София Симеон Ставрев алармира за детайлите в обществената поръчка в своя публикация във "Фейсбук".
Според Ставрев, поръчката е обявена при условия, които будят съмнения. Прогнозната стойност за сходна доставка миналата година е била почти наполовина – около 21 млн. лева. Освен това, времето за кандидатстване по поръчката, което е само 10 дни, се смята за крайно недостатъчно предвид големия обем и сложността на доставката. „Столичен автотранспорт“ разполага с лиценз, който позволява директни покупки на газ без посредници, но според Ставрев ръководството на дружеството не използва този вариант, въпреки че така би спестило значителни средства.
Изпълнителният директор на „Столичен автотранспорт“ Стилян Манолов отговори, че компанията няма капацитет да осъществява търговия с газ на борсата. Той отбеляза, че част от служителите на дружеството дори не разполагат с базови умения за работа с интернет. „Нямам идея защо „Столичен автотранспорт“ има лиценз за търговия с газ“, призна Манолов. Той допълни, че 10-дневният срок за кандидатстване е съобразен с изискванията за обжалване, а процедурата е обявена навреме.
Тези обяснения не удовлетвориха Ставрев, който подчерта, че ръководството е имало достатъчно време да подготви процедурата, тъй като е назначено още през юли. Той постави въпроса защо не е инвестирано в обучение на персонала, което би спестило значителна част от комисионната. „Даваме 2,5 млн. лв. за посредници, защото служители не могат да работят с компютри – това е несериозно“, коментира той.
Нови заеми и стари въпроси
Ситуацията става още по-сложна на фона на последните финансови решения на Столичния общински съвет (СОС). Комисията гласува нови заеми за „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“ на обща стойност близо 18 млн. лева. Средствата са предназначени за подобряване на условията на труд и за бонуси към заплатите на работещите. Двете дружества получават по 9.2 млн. лева, а парите ще се осигурят чрез надвишаване на предвидените приходи от местни данъци и неусвоени разходи за строително-ремонтни дейности.
Ставрев и други критици обаче поставят под въпрос ефективността на управлението на тези дружества. Те напомнят, че само преди месец „Столичен автотранспорт“ и „Столичен електротранспорт“ получиха допълнително 11 млн. и 4 млн. лева, но въпреки това продължават да се нуждаят от нови финансови инжекции.
Ставрев подчерта, че ръководството на „Столичен автотранспорт“ е назначено от коалиция, в която участват ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепници от „Възраждане“. Това, според него, повдига въпроси за политическо влияние върху решенията на дружеството, включително избора на посредници и начина, по който се управляват средствата.
Въпреки гласуваните заеми и одобрената поръчка, дебатът около прозрачността и ефективността на управлението на столичния транспорт остава отворен. Докато гражданите очакват подобрения в услугите, въпросите за финансовите решения и тяхната оправданост продължават да тежат върху общественото мнение.