От моловете увериха, че са удвоили охраната си. В това увери пред БНР Николета Атанасова, председател на Българската камара за охрана и сигурност, след проведената среща в Комисията по обществен ред и сигурност в СОС между охранителните фирми и мениджърите на търговските центрове в София.
"Търговските центрове увериха, че още преди последните прояви на агресия на тяхна територия са започнали да анализират средата за сигурност и да вземат съответните мерки като увеличаване на охраната и увеличаване на броя на камерите за видеонаблюдение. Предвид предстоящите празници и увеличения брой инциденти, те увериха, че са удвоили охраната си".
Сигурността в моловете е комплексна работа - нито е само на охранителните фирми, нито само на управителите на търговските центрове, нито само на полицията, а е обща, обясни специалистът и поясни:
"Охранителните фирми са търговски дружества и извършват услугата на базата на договори - това, което възложи клиентът и в обема, в който го възложи, съобразно оценените рискове. В същото време, понеже в полицията са правомощията за задържане и за последващи действия, трябва да бъде много тясно взаимодействието на всички страни".
Според нея частните охранители носят отговорност по закон за това, че не са се намесили в ситуация на агресия:
"Те носят отговорност пред охранителната фирма, която ги е наела, а фирмата носи отговорност пред възложителя за неизпълнение на задължение по договора".
Охранителите на обществени места могат да прилагат сила в случаите, когато няма друг начин да се преустанови агресията, категорична бе Атанасова и допълни, че действията им трябва да бъдат много внимателни, за да няма съмнение за превишаване на правата им:
"В търговските центрове няма въоръжена охрана. Трябва да се преразгледа поведението и оборудването на охранителите. Това трябва да се реши между охранителната фирма и управителите на търговския център", обясни тя.