"Социалните мрежи, особено ТикТок, са като голяма лупа, която усилва емоции, настроения и най-вече страхове. Който може да се възползва от този инструмент, той печели."
Това мнение изрази в ефира на БНР комуникационният експерт Любомир Аламанов.
Според него процесът на печелене на избиратели през социалните мрежи е започнал още от Брекзит с т.нар. микротаргетиране на потребителите:
"Да не забравяме, че на предходните избори "Величие" влязоха в Народното събрание само с видеа в ТикТок /TikTok/ и Ютюб /YouTube/. За Брекзит всички знаем за скандалите с "Кеймбридж Аналитика". Проблемът е, че социалните мрежи разрушиха модела на комуникационните посредници, т.е. някой да верифицира някаква информация - дали това е вярно, или - не, или поне да потърси информация дали това е вярно. Загуби се ролята на журналистите и редакторите като посредници и хората сами започнаха да си споделят и да си намират съмишленици, но това, че някой потвърждава твоята мисъл, не значи, че тя е умна мисъл и е нещо вярно. И така се почувстваха силни", обясни специалистът.
"Социалните мрежи позволиха на хора с еднакви мисли да се обединяват - някои за добро, виждаме протестите в Грузия, а други, за да се пазят от кемтрейлс или да правят алуминиеви шапки срещу 5G. Второто ниво е неразбирането на образованите и будните хора колко силни са тези комуникационни инструменти. Те забравиха, че трябва да се популяризатори на науката, на разума, на нормалния свят приз всички тези канали. ... Третото ниво е, че тези настроения в обществото все пак ги има. Както в случая с "Кеймбридж Аналитика" англичаните не са били просто излъгани, а бяха манипулирани страховете им, които те вече имаха", допълни той.
Аламанов коментира и обявената дума на годината на Оксфордския речник - brain rot или "мозъчно гниене":
"Когато човек заляга над кратките клипчета, вместо над книгите, разликата в способността му да мисли, в речниковия му запас и във възможността му да прогнозира е доста голяма. ... Психолози трябва да обяснят процеса, че ако малките деца още преди да развият абстрактното мислене, започнат да получават това сензорно възприятие на бързите образи, които се движат по екраните, това е много голям проблем", аргументира се експертът.