Комисията за защита на потребителите (КЗП) излезе с позиция срещу намерението на мобилния оператор Yettel да предостави на клиентите си едностранно услуга с повече национални минути, мобилни данни и по-висока скорост, без тя да е поискана, като планира да таксува абонатите за това.
КЗП подчертава, че според действащото законодателство е забранено доставянето на стоки и услуги срещу заплащане, ако потребителите не са ги заявили.
Съгласно чл. 62 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП):
Ал. 1: Забранява се предоставянето на стоки, услуги или цифрово съдържание срещу заплащане без изрично искане от страна на потребителя.
Ал. 2: В случай на доставка без заявка, потребителят не е длъжен да връща стоката или да заплаща услугата.
Ал. 3: Липсата на отговор от потребителя не се счита за съгласие.
Председателят на КЗП, Людмила Филипова, уточнява, че самото намерение не представлява административно нарушение, но когато подобна практика бъде реализирана, може да се наложи имуществена санкция. Глобите за нарушение на чл. 62, ал. 1 от ЗЗП са между 1000 и 3000 лв.
Филипова допълва, че такива действия могат да бъдат разглеждани и като агресивни нелоялни търговски практики, тъй като ограничават свободния избор на потребителите.