НОВИНИ


Опасност България да загуби 520 млн. лева от ПВУ за модернизация на влаковете

2 2917 06.12.2024
Опасност България да загуби 520 млн. лева от ПВУ за модернизация на влаковете
БГНЕС

Вероятно България ще изгуби 520 млн. лева по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) в частта за железопътен транспорт.


Това каза Людмил Иванов - експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт в ефира на „РеВизия” по NOVA NEWS.

 

„Изхарчените около 520 млн. лева за маневрените локомотиви и 20-те мотриси ще трябва да ги покрием с държавния бюджет или с външен дълг. За съжаление изпуснахме една златна възможност и сигурно ние ще сме единствената държава в Европейския съюз, която няма да може да реализира своите проекти по ПВУ”, заяви Иванов. 





„Ако не изпълните част от ключовите реформи и част от ключовите инвестиции, вие губите тези пари. Вероятна причина за забавянето е прекалено честата смяна на правителства - служебни и редовни, през последните 2-3 години. Непрекъснато се променяше Планът за възстановяване и устойчивост. Едни проекти бяха допълвани, други изваждани, трети - променяни. Де факто ние имаме възможност да реализираме проектите за новите мотрисни влакове, но не можем да спазим срока, който е в средата на 2026 г. Вариант като решение на този казус е Европейската комисия да ни увеличи срока с още две години. Тогава ще можем да реализираме проектите, но това не зависи от нас”, допълни Людмил Иванов. 

 

Във връзка с навлизането на частни фирми в българските железници експертът коментира, че по ПВУ България е задължена да отвори процедурата по превоз и за частни фирми. „През 2015-2016 г. България влиза в списък от страни, които имат по-малък обем превози и може държавата да залага директно на собствения си оператор. През 2019 г. Министерството на транспорта е пропуснало да подаде дерогация и да продължим да сме в този списък. От тогава ние сме задължени да обявим свободна процедура. Това е написано и в ПВУ – това е едно от условията за получаване на парите по Плана”, заяви експертът по управление в железопътния транспорт.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама