Министерството на правосъдието публикува проект за промени в Закона за съдебната власт, който ще бъде обсъждан публично от 19 декември до 8 януари. Проектът е изготвен от работна група, в която активно участие са взели представители на съдебната власт и професионалната общност. Целта на тези изменения е да се приведат законът и практиките в съответствие с последните промени в Конституцията и с решението на Конституционния съд. Работната група акцентира на важността да се изслушат мненията и предложенията на съдии, прокурори и следователи.
Конкурси и атестиране
Измененията предлагат законовото регламентиране на периодичността на провеждането на конкурсите за повишаване в длъжност и за преместване на съдия, прокурор и следовател в органите на съдебната власт. Законопроектът предвижда ежегодни последователно провеждани конкурси за повишаване и преместване, по хронология, изрично уредена в закона, което да осигури ритмичност на назначенията в органите на съдебната власт. Също така се ограничават актовете, разглеждани от конкурсната комисия при оценяване на кандидат. При оценяването на кандидатите се въвежда събеседване.
Дисциплинарни производства
В проекта на изменение на ЗСВ се прецизира законовата разпоредба, че действие или бездействие, включително нарушаване на Кодекса за етично поведение на българските съдии, съответно Кодекса за етично поведение на българските прокурори и следователи, което накърнява престижа на съдебната власт, представлява дисциплинарно нарушение. Това ще важи в случаите, когато нарушаването на етичните правила не е маловажно.
Инспекторат към ВСС
Предлага се НС, ВКС, ВАС и прокурорите от Върховната прокуратура и следователите от НСлС на общо събрание да правят предложения за кандидати за инспектори и главен инспектор. Номинации до общото събрание на ВКС и ВАС могат да се правят от общи събрания на окръжните, административни и апелативни съдилища, както и от пленумите на ВКС и ВАС. В Народното събрание се представят 3 кандидатури за главен инспектор и 21 кандидатури за инспектори, избрани чрез тайно гласуване измежду номинираните.
Предложенията до общото събрание на ВП и НСлС съответно могат да се правят от общо събрание на прокурорите от Върховна, окръжна и апелативна прокуратура, както и от общо събрание на следователите от следствени отдели и от НСлС. На парламента се представят 3 кандидатури за главен инспектор и 9 - за инспектори, избрани чрез тайно гласуване измежду номинираните. Друго предложение е магистратите да декларират притежават ли криптовалути в имуществените си декларации.
Стажове и обучение в НИП
Също така се предлага законова регламентация на практическите стажове в органите на съдебната власт като структурен елемент от задължителното първоначално обучение на кандидатите за младши съдии, младши прокурори и младши следователи. Прецизирани са правомощията на Управителния съвет като орган, осъществяващ общо ръководство, стратегическо планиране и контрол върху дейността на Института.
Информационни системи и електронно правосъдие
Друго предложение е след съгласуване с министъра на правосъдието и министъра на електронното управление съдийската колегия на ВСС одобрява автоматизираните информационни системи на съдилищата, прокурорската колегия одобрява тези на прокуратурата и следствието, а пленумът одобрява тези системи, които са общи за органите на съдебната власт и осигурява системната им интеграция и оперативната им съвместимост.
Предвижда се кодифициране на подзаконовата уредба в единна наредба за процесуалните действия в електронна форма (до чието обнародване е предвидено да важат досегашната наредба относно изискванията към интернет страниците, електронните документи и плащанията, наредба относно воденето на електронните дела и съхраняване на доказателствата, правилник за използването на електронен подпис, както и отнасящите се до воденето на делата на хартиен носител правилници за съдебната администрация).
Възприето е връщането на предходна редакция на закона, според която при системи за случайно разпределение случайността на разпределението трябва да може да бъде публично доказана с криптографски средства, определени с наредба на министъра на правосъдието съгласувано с министъра на електронното управление.
Законопроектът внася прецизност относно електронната форма на актовете и удостоверителните изявления, от една страна, на органите на съдебната власт, като същевременно предвижда актовете и изявленията да се издават и в друга форма, когато това е предвидено в закон или електронната форма не е възможна.
В промените в ЗСВ са разграничени три периода относно воденето на съдебните дела на хартиен носител и в електронна форма. Образуваните до 30 юни 2021 г. дела се приключват на хартиен носител във всички инстанции. По тези дела може да се извършват процесуални действия в електронна форма от участниците в производствата. Актовете и удостоверителните изявления на органите на съдебната власт могат да се издават в електронна форма, когато
Висшият съдебен съвет е осигурил технологична възможност за това.
Образуваните първоинстанционни дела в периода от 1 юли 2021 г. до 1 януари 2026 г. може да се водят във електронна форма или да се водят едновременно в електронна форма и на хартиен носител до приключването им във всички съдебни инстанции. Образуваните от 1 януари 2026 г. първоинстанционни дела ще се водят единствено електронно.
Припомняме, че в началото на декември ПП-ДБ внесоха своите предложения за промени в Закона за съдебната власт. Асоциацията на прокурорите в България и Камарата на следователите не подкрепиха предложените изменения. В същото време, ПП-ДБ изразиха задоволство от създадените парламентарни комисии и започването на работа по проекта за ЗСВ. ГЕРБ също имат своя визия за дневния ред на правната комисия.