Една различна година за културния сектор изпращаме. Вместо успехи и постижения, на преден план изпъкнаха скандалите. Като този, свързан с кражбата за 3 милиона лева от бюджетите на два регионални театъра чрез десетки фиктивни назначения. Бармани, общи работници, строители и електротехници се оказаха назначени с високи заплати и премии в смолянската и разградската трупа.
Единият директор е ощетил държавния бюджет с повече от половин милион, а втория – с милион и 700 хиляди лева. Всичко това се случи за много кратко време и мнозина вече се питаха наистина ли е възможно малки културни извънстолични институти с много скромен репертоар да правят кухи разходи за милиони и кой одобрява това.
Въпреки прокурорските проверки и заведените вече дела едва ли ще разберем колко дълго е действала престъпната схема и кой е бил нейния покровител. За този и други скандали, случили се в културата през тази година, коментира Светослава Кузманова пред БНР.
Преди 12 месеца изпратихме 2023-та със заплахата от ефективни стачни действия в театрите заради липса на пари. Планираната форма на протест беше сцените да останат празни поне за седмица в началото на настоящата година, след като на миналия Никулден актьорите протестираха под прозорците на Министерския съвет, вярвайки че „Народ без култура е народ без бъдеще“.
Със сигурност слогънът им на онова недоволство е верен, но едва ли са предполагали какво ще се случи през 2024-та – че ще говорим за абсурден, грозен и позорен скандал, свързан с източването на и без това оскъдния бюджет за култура. И че една на пръв поглед читалищна постановка, която известен наш актьор определи като „малко тъпичка“, но холивудско име дойде в България да режисира, ще предизвика истински бой и опит за щурм на Народния театър.
В един от иначе най-бедните сектори у нас, в който се предполага, че моралът и ценностите са водещи, през есента на тази година лъсна схема за шокиращо източване на средства чрез измами схеми. Директорите на разградския и смолянския театри Левон Манукян и Румен Бечев се сдобиха с обвинения за кражби, попаднаха в ареста и излязоха от там срещу парични гаранции.
Причината – назначили са работа десетки хора на заплати, драстично надвишаващи възнагражденията на старите служители. Схемата беше разкрита от Галин Гавраилов, наблюдаващ прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив.
Договорите в театрите са сключвани през фирми на едно и също лице – компютърния специалист Петко Писков. Той беше посочен от прокуратурата за „мозъка“ на престъпната схема и разбира се той го отрече.
И докато останалите публично замесени в схемата, вече бивши директори на театрите в Смолян и Разград, запазиха мълчание, служебния министър на културата Найден Тодоров обяви в интервю пред БНР, че е шокиран от престъпната схема.
Скандалът коментира от чужбина и един от най-успешните ни режисьори навън и директор на театъра във френския град Тулуза Галин Стоев.
Председателят на Съюза на артистите у нас Христо Мутафчиев разказа, че наред с директорите, които са участвали в измамата е имало и такива, които са отказали на сочения за мозък на схемата Петко Писков.
И докато всички се чудеха къде е върха на схемата служебния премиер Димитър Главчев разпореди проверка в министерството на културата, която да бъде направена от инспектората на министерския съвет и каза, че няма да позволи т.нар. театрална афера да се превърне в „евъргрийн“:
Резултати от проверката имаше след близо месец. В разпространения документ имаше внушения, че лично министърът на културата е одобрил завишените плащания на културните институти. Найден Тодоров реагира незабавно, като отрече това, обяви, че премиерът е бил подведен, защото той като министър на културата е подписал единствено предложените мерки за ограничаване на плащанията към културните институти до края на годината и налагането на месечни лимити.
В доклада на инспектората към Министерския съвет бяха дадени препоръки да се потърси дисциплинарна отговорност от главния секретар на министерството на културата и от директора на дирекция „Сценични изкуства и художествено образование“. Имената им не бяха посочени, но след бърза справка в сайта на ведомството е видно и сега, че Тодор Керанов и Елиянка Михайлова още са в министерството.
За разлика от финансовия директор и началника на финансовата дирекция, които Найден Тодоров отстрани като виновни, че са одобрили източените средства от театрите в Смолян и Разград. Те обаче веднага се върнаха на предишните си работни места в регионалното министерство. Междувременно Найден Тодоров написа подробна стратегия за развитие на сектора.
В денят, в който министър Найден Тодоров обясняваше пред медиите какви мерки предлага, за да се сложи ред в културата, вечерта на 7 ноември предвещаваше да е бурна, но това, което се случи надмина очакванията.
Шумен протест, съпроводен от физически сблъсъци и опит за щурм на Народния театър направиха нечувана реклама на постановката „Оръжията и човекът“, режисирана у нас от Джон Малкович, за която билетите са разпродадени два месеца напред. Спектакълът възмути патриотични организации, а членовете им без да са го гледали, голяма част и без да са чели текста, блокираха входа на театъра, за да попречат на премиерата.
В опит да успокои страстите директорът на Народния театър Васил Василев излезе да говори с хората, но тълпата му отвърна с обиди и няколко удара.
Протестът се пренесе и върху актьора Владимир Пенев, на когото протестиращ грабна очилата и върху аниматора Теодор Ушев, който пък с билет в ръка не успя да влезе в театъра, а върху главата му се изсипаха събраните през деня чували с есенни листа и опаковки от енергийни напитки.
В крайна сметка хората с билети за премиерата на „Оръжията и човекът“ не влязоха в театъра, а постановката се игра пред журналисти и неколцина актьори от трупата. Сред публиката беше и Николай Поляков, режисирал пиесата преди години.
И вторачени в злободневните скандали, дали зрелище на публиката, е хубаво да си спомним, че през есента на тази година загубихме наистина големи творци.