"ТикТок се използва масово сред младите в България", заяви пред БНР Никола Тулечки - лингвист, експерт по данни, един от основателите на Сдружение "Данни за Добро".
Според него от доста време се забелязва как ТикТок се налага. Той напомни изследване, поръчано от СЕМ, за дигиталните навици на българската младеж, според което 97% от хората между 14 и 18 години използват ТикТок. Експертът бе категоричен, че това е плашещо. А според времето, което се прекарва в приложението, страната ни е в първите 3 места в Европа.
"В ТикТок се създават множество неавтентични профили, които да лайкват и коментират определени видеа - така те ги правят видими", обясни Тулечки, като наблегна на обстоятелството, че това е един от методите едно послание да стигне до възможно най-много потребители. По думите му обаче освен неавтентичното поведение, има и голямо количество автентично поведение. Той отбеляза и плащането на инфлуенсъри с много последователи за определена цел.
"Без регулация и без преосмисляне на ролята на тези популярни личности, няма много какво да се направи", посочи Тулечки и обърна внимание на това какви са практиките в други европейски страни.
Анализаторът смята, че информационната среда в момента е наситена от всякакъв вид съдържание, което е на едно място. "Всичко е омешано в една информационна боза", алармира той.
Специалистът изтъкна, че алгоритъмът на ТикТок е направен много добре, за да разбере точно какво съдържание някой иска да гледа, за да го направи зависим от приложението. Тази технология се превръща в един вид редактор, който е на всеки потребител, обясни той. Според него от една страна е въпросът за регулацията, но от друга – е въпрос на нагаждане спрямо новата информационна среда.
Тулечки е оптимист за Европа в това отношение заради вниманието на законодателя за регулация.
Той препоръча на хората да спазват "информационна хигиена".