Българските адвокати по делото за потъналия кораб „Илинден” ще искат разширяване на техническата експертиза на плавателния съд. Заключението за кораба сега е правено от инженери в Скопие, което не удовлетворява българските адвокати.
Това съобщиха запознати с делото.
Заключението за кораба сега е правено от инженери в Скопие, което не удовлетворява българските адвокати. Те ще искат от съда в Охрид експертизата да бъде допълнена и усъвършенствана, като в нея се включат и специалисти с морска квалификация. Ако македонската страна не разполага с такива, то те ще бъдат търсени от чужбина.
Представителят на застрахователната фирма „Лойд” Бранко Баич вече е получил призовката си за заседанието по процеса, което е на 18 януари в съда в Охрид. Не е сигурно обаче дали ще се яви. Досега той разпитван само като свидетел. Юристи, запознати с делото обаче смятат, че той може да не се яви и сега, защото се страхувал да не бъде арестуван.
Присъствието на Баич е съществено за процеса, каза за БТА един от адвокатите по делото Саво Коцарев. Той защитава капитана на кораба Сотир Филевски, който също е подсъдим. Ако Баич продължи да не се явява, според адвокати, делото срещу него може да се води задочно.
Македонските власти частично прекратиха преди време разследването срещу помощник-капитана Владко Юстияновски за инцидента. Така разследването засега се води срещу капитана Сотир Филевски и Бранко Баич, представителя на застрахователната компания „Лойд”, дала разрешително на кораба.
Очаква се част от българите да предявят граждански искове. Неофициално се твърди, че те ще са за над 1 млн. лева. Това обаче ще стане в отделно гражданско дело, което вероятно ще се гледа от съда в Скопие. Ищци ще са семействата на удавилите се при инцидента.
Корабът „Илинден” потъна в Охридското езеро на 5 септември 2009 г. На борда на плавателния съд имаше близо 50 български туристи, като 15 от тях се удавиха при инцидента. Досега съдът заседава само веднъж - на 26 октомври миналата година. Тогава ход на процеса не бе даден освен заради това, че Баич не се яви, а и защото част от пълномощните, с които оцелелите при катастрофата изпратиха адвокатите си в съда, не са нотариално заверени.