ИНТЕРВЮ


"Действало се е на юнашко доверие". Михаил Рангелов разкри пред ФрогНюз причините за ЖП трагедията край Локорско /част 1/

0 7931 17.01.2025
НКЖИ

"Редица са нарушенията на правилниците, за да се стигне до ЖП инцидента, при който загинаха двама край Локорско. Става въпрос за човешка грешка и нарушаване на един куп наредби. Действало се е малко на юнашко доверие, тъй като най-вероятно и друг път са го правили, това ще го прецени разследването.


Това каза за ФрогНюз експертът и бивш железничар Михаил Рангелов по повод челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шест бяха ранени.


.
Снимка: Михаил Рангелов

 

Той обясни, че има няколко системи, които работят за това да не се стига до инциденти. 


“На първо място трябва да работи сигнализацията. Ако тя не работи, диспечерът поема нещата. Когато види, че два влака се движат един срещу друг, при него има енерго диспечер, който веднага може да спре захранването в междугарието. В конкретния случай, единият влак е бил електрически и е можело да спре. Крайният вариант е самите машинисти да натиснат спирачки, когато видят, че срещу тях се движи друг влак. При този инцидент сблъсъкът се е случил в крива, остър завой, което е затруднило машинистите да реагират навреме”.

 

Експертът посочи, че правилниците за безопасността се нарушават редовно и има куп причини това да се случва.


“Преминаването на червен сигнал се води едно от най-сериозните нарушения в железопътния транспорт. Едно време, когато БДЖ беше все още полувоенна организация, при подобен случай следваха такива наказания, че всички машинисти разбираха и се взимаха мерки”. 


“Понеже системата е пред разпад, вместо да има 20 предпоставки за подобни нарушения, в момента те са 200. Само за миналата година има над 20 случая на това нарушение, т.е. на преминаване на забранителен сигнал, което води до ситуацията да се изправят влак срещу влак. Един от куриозните моменти е, че на три различни места в България, на три различни превозвача - “БДЖ-Товарни превози”, БДЖ и още една от частните превозвачи, се беше случило да се пресрещнат влак срещу влак. За един ден три пъти, това се случи на 16 май миналата година”. 

 

Според Михаил Рангелов влакът на “БДЖ- Товарни превози”, който е превозвал скрап от Кремиковци и излязъл без да се отчете, че идва влак на частната компания. 


“Това, което се твърди е, че влакът е излязъл на червен сигнал. Мнението на експертите, както и председателя на синдикатите Петър Бунев, е, че влакът е тръгнал от коловоз, от който въобще не е имало сигнализация. Това е така наречения индустриален клон, който се използва за товарене на композициите. След това те трябва да бъдат прекарани на товарен коловоз на гарата в “Кремиковци”. Казват се приемно-отправни коловози, защото това са единствените коловози, откъдето трябва да тръгне този влак. Реално влакът е тръгнал от индустриалния клон, от където няма право, тъй като няма сигнализация”. 


Според експерта версиите защо е станало това са няколко:


“Дали защото влаковата бригада е получила разрешение от диспечер. НКЖИ - Национална компания "Железопътна инфраструктура" осигурява движението на всички влакове, диспечерите са към нея, тя се грижи за това, а различните компании, към които е и държавната БДЖ, да не се случват инциденти. В този участък още навремето беше вкарана една модерна компютърна система за обработка и наблюдение на движението на влакове. В цялата държава управлението се определя от дежурните ръководители на съответните гари. Те дават разрешение за заминаване и пристигане. Дежурният ръководител на гара “Кремиковци” трябва да получи съгласие от дежурния ръководител на гара “Световрачене”, но тъй като вече е въведена тази система, тези функции се изпълняват от диспечер, който се намира в София, в сградата на НКЖИ, на ул. Мария Луиза 112 А. Тук идва въпросът, този диспечер, който е изпълнявал функциите, дали е дал такова разрешение”. 


“По принцип, за да се издаде разрешение за излизане при червен сигнал, ако има проблем с инсталацията, по правилник на машиниста трябва да се връчи една бланка, която се нарича Образец 2А, чрез който се получава разрешение влакът да замине, независимо че липсва разрешителен сигнал, като той трябва да се движи с ниска скорост, повишено внимание. В конкретния случай, това не се е случило. Тъй като влакът не тръгва от приемно-отправен коловоз, не се задейства блокировката. Какво представлява тя? Когато на едната гара свети зелено, не може да свети зелено и в другата гара, така е направена блокировката. Тъй като на този коловоз нямат такава сигнализация, все едно излизат на червено, като на другата гара свети зелено. Точно това най-вероятно е била грешката на влаковия диспечер”, обясни Михаил Рангелов.


"Инцидентът край Локорско не е изолиран случай. За миналата година има поне 20 такива. Става въпрос за тотално недофинансиране на системата, което води до ниски заплати и демотивация на персонала. Смяната на един или друг началник не решава проблема. Виновните за тези инциденти са политиците, които от 20 години неглижират  ЖП транспорта", допълни той. 


От къде идват проблемите в системата на БДЖ - очаквайте втора част на интервюто с Михаил Рангелов.

 

Констанца Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама