НОВИНИ


“Мъртвият интернет”: Възможно ли е съвсем скоро почти нищо от това, което виждате във FB и IG, да няма да има общо с реалността?

2 2668 17.01.2025
“Мъртвият интернет”: Възможно ли е съвсем скоро почти нищо от това, което виждате във FB и IG, да няма да има общо с реалността?
Pixabay

Ботове във Facebook и Instagram, с които можем да си пишем на лични, да разменяме снимки и информация. Интернет съдържание, генерирано предимно от изкуствен интелект. Това ли е бъдещето и какви са рисковете?


Meta обяви мащабни промени в начина, по който ще модерира съдържанието, включително премахване на професионалната проверка на факти.


Изкуственият интелект (AI) променя начина, по който пренаписваме и търсим неща в интернет, но изглежда, че Meta може да има друго приложение за технологията. 


Ръководената от Марк Зукърбърг компания иска да въведе ботове в платформи в социални мрежи като Facebook и Instagram.


.
Марк Зукърбърг

 

С цел да запази потребителската си база и да привлече по-млада аудитория, компанията ще пусне няколко нови продукта с AI, включително такъв, който да помага на потребителите да създават герои с AI в Instagram и Facebook.


Конър Хейс, вицепрезидент на продуктовия отдел за генеративен AI в Meta, заяви, че "очакват тези AI с течение на времето действително да съществуват на нашите платформи, донякъде по същия начин, по който съществуват акаунтите“.


“Миналата година се проведе експеримент на Meta, в който те стартираха със създадени чрез изкуствен интелект ботове във Facebook и Instagram, с които хората можеха да си говорят. Те имаха виртуалното лице на известни личности, с които може да си кореспондираш, да им задаваш въпроси, имат си различни характери”, каза пред ФрогНюз маркетинг и SEO експертът Вяра Стефчева. 


“Експериментът беше неуспешен, тъй като те започнаха да си пишат с хората по необикновен начин, пуската странни коментари, пишеха грешна информация, в някои случаи дори говореха против Meta в лични съобщения и това беше прекратено много бързо”.


“Това се прави с цел хората да могат да се припознаят малко повече в това да разговарят с изкуствен интелект, чатбот, който да не ги притеснява по абсолютно никакъв начин. Мисля, че точно тогава започнаха да ни подгряват като аудитория, за това, че все по-често, когато имаме нужда от помощ, от някой с когото да разговаряме, ще се говорим именно с робот”, обясни Стефчева. 

 

“Следващата стъпка, която обявиха в началото на тази година е, че все по-често във Facebook ще има профили, които ще са изцяло създадени с изкуствен интелект, т.е. ние ще можем да си комуникираме в лични съобщения и коментари с хора, които не са реални личности, а са алгоритми, разработени от програмисти. Това не са хора, това са алгоритми, изкуствен интелект, но ние си мислим, че е човек”.

 

“Това води към въпроса накъде ни отвежда изкуственият интелект в комуникационното пространство. Дали всъщност, когато си пишем с някого в интернет, сме убедени на сто процента, че това зад екрана е истински човек или алгоритъм”, допълва експертът.


.
Снимка: Pixabay


Теория на мъртвия интернет


Теорията за мъртвия интернет предполага, че онлайн съдържанието се генерира предимно от софтуер и ботове. Така че в по-голямата си част нещата, които четете, гледате или коментирате, се генерират от изкуствен интелект и се управляват от ботове.


Според Вяра Стефчева това може би е най-притеснителното, което хората си представят за бъдещето на уеб пространството. 


“Това е теория, която разглежда вариант, в който интернет пространството, в което пребиваваме, постоянно се пълни със съдържание, генерирано от интернет, без ние да осъзнаваме това. Всичко, което четем като коментари, всичко, което виждаме като ангажираност, харесвания, които получаваме в интернет, се случва от изкуствен интелект. Това ще ни създава едно изкуствено усещане, че бързо ставаме известни и интересни на хората с това, което публикуваме. В рамките на секунди ще получаваме коментари, но всъщност това е целенасочена практика от различни уеб сайтове да се вкара изкуствен интелект в тях, с цел да ни държат по-ангажирани в платформите и да не ги напускаме. Това може би е най-големият страх на хората, че с посоката, в която върви Meta, ние не отиваме просто в конспиративна теория за “мъртвия интернет”, а в бъдеща реалност. Една от най-големите заплахи тук е свързана със загуба на доверие, автентичност, много хора може да изпаднат в екзистенциални кризи относно това, което си мислят, че е реално и не, защото виртуалното пространство става все по-предпочитано място за комуникация и това води до голяма несигурност за манипулации от новини от Meta”, обясни експертът. 


.
Снимка: Pixabay


“Ботовете, които се представят като реални хора, ще може да бъдат използвани за дезинформация, манипулиране на общественото мнение, измами, не знам в каква посока може да тръгне комуникацията и доколко ще се регулира това, което те коментират и обсъждат публично”, допълва тя. 


Точните числа за интернет трафик са трудни за определяне, но се изчислява, че приблизително 50% от интернет трафика през 2024 г. се дължи на ботове. Въпреки това, не всички ботове са създадени еднакви, нито всички са лоши.


Според Вяра Стефчева ако можем да определим ботовете като добри или лоши, защото в крайна сметка това са алгоритми, които работят в определена посока, то добрите може да се каже, че са чатботовете, които ни помагат в платформите, когато имаме нужда от съдействие. 


“Когато имаме казус със съдържание, докладваме го, изгубили сме си достъпа до профила, имаме нужда от съдействие, нещо се е случило, тогава чатботовете може много да помогнат на хората, защото много бързо реагират, по всяко време на деня и ни казват какво действие трябва да предприемем”. 


“Има и различни чат ботове, които са създадени с цел забавление и образование. Те са изцяло обучени да дават информация в това направление и това също е положително естество от работата с изкуствен интелект. Нещо, което може да ни послужи добре и да ни помогне да си набавим информация например и да си помогнем за това да търсим информация”. 


От гледна точка на “лошите ботове” Стефчева казва, че това са профилите, които се представят за реална личност и по никакъв начин не можем да идентифицираме, че става въпрос за фалшив профил на изкуствен интелект. 


“Тук казвам фалшив, от гледна точка на това, че не е реален човек. Според мен трябва да се вземат мерки, според които ясно да се упоменава, когато в интернет пространството има профил, който генерира съдържанието си чрез изкуствен интелект. Виждахме някои идеи в тази посока. Например на изображенията да има емблема, която да показва, че даденото изображение е генерирано с изкуствен интелект. Според мен това е важно най-вече за профилите, за да може човек да знае, когато говори с изкуствен интелект, защото според последната информация ние ще може да си говорим с тези профили и в лични съобщения. Това би ме накарало да се замисля във всеки един момент знам с кого си говоря”.


“Ако задълбаем в това да разберем какви биха могли да бъдат причините Meta да иска такива профили да се развиват отвъд това, което те са споделили, а именно, че това се прави с цел по-висока ангажираност на потребителите, за да може те да прекарват повече време в техните платформи и дали това няма и някакви политически цели, можем само да гадаем”, каза маркетинг експертът. 


Възможно ли е съвсем скоро почти нищо от това, което виждате във FB и IG да няма да има общо с реалността?


Според Вяра Стефчева има такъв риск. 


“Като човек, който се занимава с маркетинг, мен лично това много ме плаши. Моята професия е изцяло свързана с интернет пространството и именно дигиталният маркетинг използва платформи като тази. Имам опасения, че както се случи първоначалното много бързо израстване на TikTok, което се дължеше на това, че беше пълно с фалшиви профили, с които хората усетиха, че много бързо може да станат известни - в едно чисто ново създадено дигитално пространство, Meta върви точно в тази посока. Със сигурност ако профилите с изкуствен интелект не бъдат идентифицирани, можем да се окажем в ситуация, в която нашият Facebook е изпълнен от съдържание точно от тези профили, а не каквато е била първоначалната идея на платформата - да останем свързани с близките, семейството и приятелите си. Това е завой към съвсем друга посока, която е много далеч от първоначалната идея за Facebook като пространство. Ще ми бъде много интересно да проследя какво ще се случи, аз лично смятам, че ще има много голямо негодувание и натиск от хората това да бъде прекратено. Обществен натиск към платформата това се спре като посока за нейното развитие, макар че се говори, че някои платформи в момента точно така се поддържат живи, като TikTok и Reddit. За тях се говори, че именно това е причината да бъдат толкова успешни” .

 



.

 

Вяра Стефчева е част от SEO маркетинг агенция, която се грижи за развитието и дигиталното присъствие на едни от най-големите компании в света. Вяра е маркетинг и SEO експерт с дългогодишен опит в създаването на маркетинг стратегии и рекламни кампании. Кариерата ѝ стартира като стажант в PR отдела на bTV и преминава през различни позиции в сферата на комуникацията – в пиар и рекламни агенции, медии, ИТ компании. Тя е създател на платформата DobreSum.bg. Вяра е лектор в SoftUni Digital и Finance Academy. Тя е сред номинираните в престижната Forbes класация “30 под 30” за 2024 година.

 

Констанца Илиева


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама