„Галакси лийдър“ е първият търговски кораб, нападнат по въздуха и впоследствие пленен. Необходима ли е промяна в протокола за сигурност на плавателните съдове и какви са уроците?
Може би уроците са да продължим да се готвим за всякакви ситуации, защото на море всяка ситуация е уникална и трябва да сме готови за всякакви ситуации, това заяви в "Денят започва" капитан Димитър Димитров - председател на Европейската асоциация на морските капитани.
"По-скоро смятам, че урокът е за политиците и за собствениците на компании, които по-внимателно трябва да правят оценка на риска".
Реакцията на колегите и на международната общност в случая с "Галакси лийдър" е адекватна, смята капитан Димитров, но проблемът е политически. Капитан Димитров заяви, че от години призовават Европа да се пренасочат повече военни сили, за да бъде осигурено нормално корабоплаване.
Журналистът от Maritime.bg Александър Тодоров също комнетира темата в ефира на БНТ:
"Много въпроси остават с неясен отговор", заяви той. "Като например този какви точно са били разпорежданията от компанията към кораба в дните, непосредствено преди задържането на плавателния съд".
"В крайна сметка моряците от "Галакси лийдър", както и всички останали стотици моряци, чиито живот бе застрашен по време на тази военна кампания срещу свободата на корабоплаването, станаха заложници на геополитически игри".
Журналистът смята, че няма съмнение в това, че институциите са положили усилия на всички нива, за да освободят българските моряци. На мнение е, че заплахата за подобни случаи с кораби не е изчезнала, а ще продължи.
"Тепърва предстои анализ на ситуацията и на тази криза, която е брутално, безобразно погазване на международното морско право".