НОВИНИ


Представяне, образ, обръщане - творбите на Гьоксу Байсал идват в София

0 2472 30.01.2025
Представяне, образ, обръщане - творбите на Гьоксу Байсал идват в София
Гьоксу Байсал

Гьоксу Байсал работи в областта на фотографията, скулптурата, филма и инсталацията. Неговите произведения произлизат от исторически и биографски интереси и наподобяват археология  на собственото. Представяне, образ, обръщане – тези концепции преминават през фотографските и скулптурните творби на автора.


Фотографията играе съществена роля и в произведенията, които не използват пряко медията. Фотографската концепция за негатив/позитив е важна част от метода на работа на Гьоксу Байсал. Материалите се изследват внимателно и задълбочено, за да бъдат в крайна сметка обърнати наопаки, разкрити или трансформирани в нови, често неочаквани комбинации.

Различните елементи на изложбата са директно свързани помежду си и взаимодействат един с друг. Физическото присъствие на обектите позволява на фотографските концепции и мотиви да придобият форма и тяло. Творбите говорят за изоставеност, разпад и излишъци на настоящето.

 

Намерените  от художника обекти често служат като отправна точка или допълнение към изследванията му. Гьоксу Байсал ги открива по време на разходки из Берлин и пътувания по света. Обектите са заменяеми, но не и произволни, и могат да се комбинират многократно. Те се проявяват в творбите като бетонени колажи и асамблажи от различни  елементи.


.

Често тези обекти носят следи от ежедневието: ке рамични форми се извисяват върху метални консерви за маслини, рафтове се превръщат в малки небостъргачи. Някои от обектите са променени, а други са интегрирани в творбите в оригиналния си вид. Свързващият материал тук е HDF, който частично е обърнат наопаки и разкривайки своята структура.

 

Творбите използват митологични и исторически мотиви. Мотивът за бика има символично значение както във формално, така и в съдържателно отношение. Първоначално той е бил символ на жертвоприношение и обновление. Днес той се появява отново в логотипи, като част от нова архитектура. Краката на маса се превръщат в рога на бик, докато конзоли стават пиедестали за керамични композиции.


.

Археологически и архитектурни интереси преминава през творбите. Неприключеното или вече разрушаващото се присъства многократно. Байсал разкрива процесите зад тях. Урбанизацията и структурните промени, които я съпътстват, стават очевидни във видео творбите му, които изследват каменния пейзаж на Юргюп и Гьореме в Кападокия.

 

Керамиката и скулптурите  на автора са допълнени от малки рисунки. Тези орнаментални изображения напомнят на строителни чертежи за бъдещи сгради. Творбите на Гьоксу Байсал могат да бъдат разглеждани и по този начин: като чертежи на възможна архитектура, базирана на съвкупността от нейните части.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама