"Сигурен съм, че в деня, в който включите "Хемус" в европейската програма, ще ни направят почетни граждани на Варна и ще ни дадат един парцел на морето." С тази полушеговита реплика премиерът Бойко Борисов се обърна към Карстен Расмусен, зам.-ръководител на отдела за България в Генерална дирекция "Регионална политика" на Европейската комисия, по време на съвместната и
"Виждате проекта "Люлин", който са го сравнявали с язовир, а са правили плувен басейн за крокодили, или със зъболекарски кабинет, а са купували ферари с европейски пари – идва представител на ЕК, за да каже, че това е един прекрасен проект“, коментира министър-председателят.
Дясното платно на магистрала “Люлин“ от София до Перник ще бъде отворено пробно на 15 март, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
“Трасето не може да бъде отворено по-рано от тази дата, тъй като не е 100% обезопасено и отводнено“, поясни той.
В момента се изграждат и обезопасяват откосите отстрани на магистралата, полага се износваща част, фин асфалт и маркировка. ЧЕЗ пък още не са включили в мрежата си осветлението на тунелите, но това щяло да стане до седмица.
От пътната агенция обясниха, че пространството под детелината на Даскалово ще се превърне в парк.
Официалното откриване на магистралата ще бъде най-рано през май.
Плевнелиев обаче каза, че и в момента жителите на Перник използват магистралата, но това не е добре от гледна точка на безопасността. Затова пътна полиция щяла да засили контрола.
Министърът каза, че през 2008 г. магистрала “Люлин“ е била на седмо място в класация за най-лоши европроекти, редом с такива проекти като плувен басейн за крокодили.
В момента магистралата е почти завършена и цялото европейско финансиране от 145 млн. евро е усвоено. Цялата магистрала ще струва 185 млн. евро или около 9 млн. евро на километър. В Германия тази магистрала щеше да струва 25 млн. евро на километър, в Чехия – 35 млн. евро, заяви Плевнелиев.
Расмусен коментира, че през 2008 г. в ЕК наистина са били отчаяни от този проект, но сега го оценяват като успешен и магистралата изглежда чудесно.
На въпрос доволен ли е от това, което вижда на магистрала "Люлин", Плевнелиев отговори: "Аз съм доволен, защото съзнавам много добре, че нищо не е идеално. Самият аз не съм идеален".
"Това, което виждам, е един спасен проект, виждам една мобилизация в държавния апарат да покаже, че може да произвежда не само скандали и спиране на еврофондове, а и да покаже как се управляват еврофондове. Това, което чух днес от Расмусен, като знам преди две години как е говорил за тази магистрала, ме изпълва с огромна мотивация и положителна енергия, че сме произвели едно чудо", каза още Плевнелиев.
По думите му това е и причината премиерът да бъде в "такова добро настроение" – защото вижда резултати от усилията.
Плевнелиев каза, че голямото предизвикателство пред правителството сега е да докаже на ЕК, че магистрала "Хемус" заслужава европейско финансиране. В момента се ревизира обхватът на трансевропейската транспортна мрежа, но в посока намаляване, а ние искаме да вкараме още една магистрала. "Но имаме много аргументи. "Хемус" е магистралата на цялата северна България, произвежда 42% от националния продукт, почти половината от населението е там", каза строителният министър.
До края на февруари българските власти трябва да убедят ЕК за ползите от изграждането на магистралата, а през юни ще се вземе решение от Съвета на Европа. "Както каза премиерът, г-н Расмусен ако помогне, ще му направят един паметник във Варна", каза Плевнелиев.