
"Никъде няма легална забрана да обявиш цените в евро. Обявете сиренето в евро! Това нещо е особено елементарно. Гневните хора трябва да се успокоят. Решението е просто - по-малко страх у хората." Това мнение изрази в ефира на предаването "Денят с В. Дремджиев" по ТВ1 макроикономистът Георги Стоев по отношение на присъединяването ни към еврозоната.
Експертът е убеден, че БНБ, която води хорото по присъединяването ни към еврозоната, върши добра работа.
"Тя на нейния сайт качва много силни разяснения, много детайлни такива. Но оттам нататък някой трябва да подхване комуникацията с хората. Този някой може да бъдат икономисти, самите банки, които да осведомят своите клиенти какво ги чака и пр. Мисля, че имаме една доста добра основа, но повече хора трябва да се включат", аргументира се той.
Специалистът обясни, че хората са притеснени най-вече за личните си финанси - дали някой ще им открадне парите, дали средствата им ще се стопят, дали някой ще спекулира с цените и т.н.
"Някои хора си спомнят валутната реформа, при която сменихме 1000 лв с 1 лв. Това беше през 1999 г. Някои наши съграждани, които си спомнят това събитие, казват: "Тогава промяната беше много голяма". По-младите хора обаче няма как да си спомнят. Но според мен всички страхове на хората са легитимни. Притесненията им в общия случай са автентични. Да, продукт са на пропаганда, митове, подпалване на някакви черги, но в крайна сметка страхът на един човек в почти всички случаи е реален. Моето предложение е, когато в главата на човек основните му терзания касаят личните му финанси, на този човек да се обясни как стоят нещата фактически, а не да му се говори за макроикономика", поясни още Стоев.
"Хората си задават следните въпроси - ще ми намалее ли заплатата на половина след присъединяването ни към еврозоната? Ще скочат ли цените двойно? Какво ще стане с курса - ще бъде ли различен от сегашния? Какво ще стане с лихвите? На всички тези въпроси отговорът е категорично "не"."
Макроикономистът е убеден, че ако успеем да привлечем банките и големите търговски вериги в кампанията за приемането на еврото по-рано, нещата ще се случват.
"Ако в Лидъл и Била обявят още сега цените в евро и в лева, хората ще се успокоят. На цените на кашкавала, портокалите и пилешкото, трябва да пише и лева, и евро. Това ще означава, че в момента, в който еврото стане платежното средство, тази цена ще остане същата, просто ще се изтрие левчето отгоре. Така че това успокояване трябва да почне от по-широка екосистема от доставчици на информация, не само медии и правителството. Банките също могат да се включат активно в кампанията за въвеждането на еврото. Вместо да ми звънят и да ми предлагат с нова промоция с поредния кредит, да се обадят и да кажат как ще ми работи дебитната карта на първи януари. Нека обяснят банкоматът какви банкноти ще дава", допълни анализаторът.