
В една търговска война и двете страни са губещи, заяви пред БНР Даниел Василев - икономист и анализатор на международните пазари.
Коментарът му е след като Вашингтон наложи мита от 25% върху вноса на стомана и алуминий от ЕС на стойност 28 млрд. долара. По-късно стана ясно, че Брюксел ще му отговори с контрамира. Ответните мерки ще бъдат на стойност 26 млрд. евро и ще влязат в сила от 1 април.
"Една търговска война ще влоши не просто нещата за нас като потребители, т.е. ще допринесе за повишаването на цените, но и ще нанесе удари върху веригите на доставки. Потребителите ще бъдем засегнати, но и различни производствени сектори също ще бъдат засегнати", обясни той.
По думите му американският президент Доналд Тръмп използва митата като инструмент за постигане на много и различни цели. В момента в случая със стоманата и алуминия той използва митата като инструмент за запазване на местния бизнес - така твърди, посочи Василев и добави:
"Разумът, на който разчитаме, е, че те могат да седнат на масата и да кажат да не се влиза в тази търговска война, а да се постигне компромис".
"Тук не говорим само за мита върху стоманата и алуминия, които се внасят само от ЕС в САЩ. С такива мита вече бяха ударени Канада и дори Австралия. Не само в Европа има голямо недоволство срещу митата, но и в Австралия и Канада", подчерта икономистът в интервю за предаването "Преди всички".
Канадците искаха да отговорят с 25% увеличение на данъците и тока, изнасян към САЩ, напомни той и допълни, че тогава Тръмп е ударил по масата и е заплашил, че митата на канадската стомана и алуминий ще се увеличат до 50%, след което канадците се отказаха от идеите си.
Надявам се ЕС да не попадне в подобна парадигма, каза Василев.
Той подчерта, че автомобилите и автомобилната промишленост са едни от най-големите експортни пера на ЕС към САЩ. Изнасяме много медицинска техника, но и коли, отбеляза той. Според него мита върху този износ въобще няма да са добре, защото автомобилната промишленост в Европа в момента се намира в проблемна ситуация:
"Всяка търговска мярка, която пречи на автомобилния пазар, идва в много неблагоприятен момент за пазара като цяло. Това е пазар, който има много дълги вериги на доставки. Освен че този пазар е в неблагоприятна ситуация, налагане на мита върху него, които допълнително ще го потиснат, косвено ще се отрази и на нас рано или късно. Митата допълнително ще влошат състоянието на този пазар".
Когато износът към САЩ понесе обмитяване, нашите заводи, които произвеждат окабеляване или други компоненти, реално ще имат по-малко поръчки във времето, продължи още Даниел Василев.
По думите му има лъч на надеждата:
"Митата, които ЕС налага върху вноса на стоки от САЩ в Европа, ще влязат в сила през април. Това е период, в който ситуацията може да се предоговори".
По въпроса за Украйна ситуацията е доста по-сложна, коментира Даниел Василев и посочи, че там икономическите мерки идват в отговор на политически желания. Според него икономическите санкции удрят на камък.
"Вероятно Тръмп ще опита да даде на отделните страни някаква форма на неща, с които те да могат да кажат, че са излезли като победители от тази война пред местния си електорат и с което поне да успеят да постигнат край на огъня и след това да седнат на масата за преговори. От руска и американска страна има реторика за разработване на редки минерали. В случая като че ли Путин има по-силна карта, защото Русия е по-богата на такива минерали отколкото Украйна. От друга страна американските управляващи споменаха, че всъщност създаването на някаква форма на американски или съвместни дружества, които да оперират в Украйна, ще е нещо като гаранция за бъдещия мир".