Министерството на регионалното развитие предлага по-високи винетки и тол такси от 1 април, става ясно от изменение на тарифата, качена за обществено обсъждане от министерството. Уикенд винетката да стане 10 лева, седмичната – 15 лева, месечната – 30 лева, а тримесечната – 54 лева. за годишна винетка шофьорите ще плащат 97 лева, предвижда предложението.
При тол таксите за товарни автомобили Евро 4 и Евро 5 за преминаване през магистрала таксата става съответно 0,11 и 0,12 лева на километър. За първокласни пътища тя ще бъде 0,07 и 0,08 лева на км, а за второкласни – 0,04 и 0,05 лева на км.
Цена на тол такса лв./км за периода от 1 април 2025 г до 31 август 2025 г. включително
От 1 септември се предвижда ново увеличение, като таксите са показани в таблицата:
На следващо място се предвижда размерът на планираните за съответните категории ППС компенсаторни такси да бъде определен на основата на изчислената за същите категории ППС максимална тол такса. Предвиденото увеличение на тол таксите ще доведе до увеличение на максималните такси по чл.10б, ал. 5 от ЗП. Размерът на предвидените за съответните категории ППС компенсаторни такси обаче ще бъде променен, като се предвижда дължимата компенсаторна такса за съответната категория ППС да бъде в двукратен размер спрямо максималната такса за същата категория ППС.
Размер на компенсаторна такса за периода от 1 април 2025 г. до 31 август 2025 г.
Размер на максимална такса лв./км за периода от 1 април 2025 г до 31 август 2025 г. включително:
Очакваните резултати от прилагането на проекта на акт са приходите от винетни и тол такси да достигнат нива от 1 077 930 199 лв. на годишна база. Това нарастване се постига чрез поетапно увеличение на Тарифата от 1 април 2025 г. с 10% (на винетна такса, тол такса, компенсаторна такса и максимална такса) и с последващо увеличение от 10% (тол такса и максимална такса) от 1 септември 2025 г.
Увеличението на приходите, ще бъде целево използвано за финансиране на дейности, свързани с поддържане и развитие на републиканската пътна мрежа, без да се налага допълнително натоварване на държавния бюджет. Това е финансово отговорна и устойчива мярка за осигуряване на необходимите средства за пътния сектор.
Следва да се подчертае, че пътният сектор в нашата страна от години е недофинансиран. Приходите от таксите за ползване на пътната инфраструктура – винетни и тол, са един от източниците, които се влагат за поддържане на републиканската пътна мрежа. Поради това от изключително значение е да се предприемат мерки за увеличаване на средствата, генерирани от Електронната система за събиране на пътни такси, с което да се осигури устойчиво финансиране на поддържането на републиканската пътна мрежа в съответствие с изискванията на националните и европейските стандарти.
Информация от Световна банка сочи, че инфлацията за последната счетоводна 2024 г., измерена чрез промени в общоевропейския хармонизиран индекс на потребителските цени и без енергията и непреработените храни, публикуван от Комисията (Евростат) в страната, е около 2,8 %.
Отново по данни, предоставени от Банката за последната отчетна година, очакваните приходи от тол такса за настоящата 2025 г. трябва да се увеличат с около 8%. Очакваните приходи от тол такси за 2025 г. с корекция на инфлацията се предвижда да бъдат 654 млн. лв. Това нарастване трябва да се постигне чрез поетапно увеличение на Тарифата от 1 април 2025 г. с 10% (на винетна такса, тол такса и максимална такса) и с последващо увеличение от 10% (тол такса и максимална такса) от 1 септември 2025 г. и с промяна на размера на компенсаторна такса по чл.10, ал. 2 от ЗП, относно тежкотоварните пътни превозни средства.
Предварителна експертна оценка сочи, че така планираното поетапно повишение с 10% на размера на винетната такса, тол таксата и максималната такса е целесъобразно и приемливо от социалноикономическа гледна точка.