Подготвя се изграждането на отсечка от 60 км между град Бяла и Велико Търново с прогнозна стойност на поръчката близо 3 млрд. лева. Това са 50 млн. лева на километър. Считаме, че това е скандална поръчка. Дори да приемем, че съществува инфлация. Заложени са 1,5 млрд. лева по корупционен начин за изграждането на пътния участък или 25 млн. корупционна надбавка на км. Това заяви пред журналисти Андрей Цеков от ПП-ДБ.
Един разумен подход на правителството е да се изготви само проектирането и след това на база на количествените сметки да се възложи изграждането му. Това наподобява на корупционните схеми от предходни три кабинета, категоричен е Цеков.
Кирил Петков заяви, че за по-малко от километър от тази надбавка е можело да се реконструира паметника Шипка, да имаме 25 нови градини в София за по-малко от 8 км от тази надбавка. За по-малко от 300 м. от тази надбавка - можем да имаме нови сензори за децата с диабет. Призовавам министър Иван Иванов и премиерът Желязков да влязат в АПИ и да кажат какво се случва и защо имаме магистрала, която се удвоява като цена за 2 години, каза Петков.
Това е изключително важен проект, от национално значение, който има значимост отвъд границите на Република България. Това е вертикален коридор. Ние трябва много внимателно, не само заради достойнството на този кабинет, да посочим всички проблеми, свързани с него, и да разсеем всякакви форми на манипулация, заяви министър-председателят Росен Желязков. Той определи твърденията за корупция като спекулации..
Той даде думата на министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, който увери, че целият процес по строителството на магистралата ще бъде абсолютно прозрачен.
АПИ обяви обществена поръчка за проектиране и строителство на третия участък от АМ „Русе - Велико Търново“
Всеки, който желае, може да даде своята експертна оценка. Няколко неща трябва да са ясни – това е един от най-сложните участъци в тази част на България, Дунавската равнина, защото това е един от най-тежките райони за строителство. Ще се изграждат три тунела с обща дължина 2 км, няколко моста с височина на стълбовете над 30 метра, общата дължина на виадуктите, които ще се изградят в този участък, е 9 км, заложено е строителството на редица подлези и надлези, укрепителни стени, дълбоки изкопи и високи насипи. Заложени са няколко пътни възела, които да осигурят директни връзки в най-натоварените направления, като приблизителната дължина на връзките на възела е над 10 км. Това е един участък, изпълнен със строителството на изключително много съоръжения, строителството на които е изключително скъпо, посочи Иванов.
Процедурата за избор на изпълнител, която вчера Агенция "Пътна инфраструктура" пусна, е подготвена от няколко екипа назад, това не е работа на този кабинет. За всички е ясно, че със забавяне във времето цените се повишават – първите стъпки за изграждането на този участък са през 2020 г. Моите уважения към колегата Цеков, но наистина не разбирам кога той е почитател на критерия най-ниска цена – когато той е бил министър или сега, когато е в опозиция, защото в качеството му на министър с тогавашния премиер Денков правеха първи копки на другите два участъка, които никак не са на най-ниска цена. Една бърза справка с колегите ни в Румъния показва, че наскоро пуснат търг в нашата северна съседка определя цена на километър от 55 млн. до 75 млн. без ДДС, което означава, че това не е практика само в България. Ние проявихме истинска колегиалност и приемственост, когато оставихме това ръководство на АПИ, което е назначено именно от колегите от колегите от "Продължаваме промяната". Не разбирам тези критики към кого са – към самите тях или към кабинета. Искам да подчертая, че ще има пълна прозрачност и всеки експерт, който желае да даде своята оценка по отношение на тези тежки съоръжения, може да го направи.
Призовавам господата още в рамките на днешния ден да предоставят на прокуратурата необходимите факти – такива, каквито те твърдят, че разполагат. В противен случай сказките пред медиите са форма политическа дезинформация и манипулация, която единствено цели оправдаване на поведението на опозицията в лицето на "Продължаваме промяната – Демократична България" спрямо приемането и гласуването на държавния бюджет, подчерта премиерът Росен Желязков.