
"Този завой може да се преодолее с много висока скорост, ако настилката е добра. Проблемът не е и в денивелацията. Проблемът е в неравностите на настилката и образувани коловози". Това заяви експертът в Националната следствена служба проф. Станимир Карапетков по БНТ.
"Ние, които участвахме в процеса на разследване, бяхме твърде дискретни. Ние избягваме изявите пред медиите, защото по време на разследване няма какво да говорим за механизмите на ПТП и причините. Може би с тази трагедия, със загубата на това дете, действително обществеността трябва да се събуди", подчерта проф. Карапетков.
Той изрази надежда институциите да заработят. Като проблем изтъкна, че много институции говорят за това - "много баби, а бебето хилаво, защото няма добра съгласуваност".
Експертът уточни, че са направени 6-часови изследвания на геометрията на пътя. Не е тайна, допълни той, че тя не е в най-добро състояние.
"Аз видях, че има четири вида асфалт. На всеки път асфалтовата настилка трябва да удовлетворява определени качества. Те са много важни. Трябва да има добро сцепление, не трябва да има неравности, да няма вълни. Тя трябва да има качества и за товароносимост. Всичко това е много сложно и затова има стандарт за структурата на дадената настилка".
"Различието в настилката показва нехомогенност, а имаме ли такава това е признак и предпоставка за загуба на устойчивост", алармира той.
"Аз бях изумен от това, което ми показа "Пътна полиция". Има ли дъжд, безусловно имаме загуба на устойчивост на товарен автомобил, което буди огромно съмнение защо и как се получава това. Това е нашата задача".
Ако институциите прочетат експертизата, а те не правят това, за съжаление - те между редовете ще видят какво трябва да поправят. Денивелацията не е причина за липсата на устойчивост, категоричен е специалистът.
Проф. Карапетков каза още, че се вдига шум за няколко дни, говори се по медиите, след това всичко затихва, а институциите мълчат.
Явор Нотев на свой ред коментира, че институциите са длъжни да поемат отговорност. Разказа, че от 2009 година заедно с проф. Станимир Петков посещават всеки един министър на правосъдието в опит да предложат именно такава. Добави, че в началото те имат желание за такава, но в последствие ентусиазмът угасва поради неразбиране на тематиката. Заяви, че проблемите са безброй - броят на експертите, тяхната квалификация, квалификацията на разследващите.
"Полагаме усилия, но това е капка в морето. Ако не е държавна политика - няма как да стане", поясни той.
Виновни има, но те се търсят не там, където е същината на проблема, убеден е юристът. На мнение е че "по-евтиният вариант е да има персонален отговорник - този, който е зад волана с оправданието, че не е спазено ограничението за скоростта". И след това забравата покрива всичко.