
Нова актуализация на европейските правила за получаване на компенсации при закъснели полети може да лиши от обезщетение 85% от пътниците, предаде euronews.com, позовавайки се на потребителски организации.
Европейският съюз започна преразглеждане на регламентите по този въпрос, които датират от 2004 г.
В момента компенсацията при закъснения от три часа или повече варира между 250 и 600 евро.
„Комисията предложи промяна на времевия праг за получаване на компенсация. Той вече няма да бъде три часа, а пет, девет или дванадесет (часа) - в зависимост от разстоянието“, казва Стивън Бергер, правен експерт в Европейската организация на потребителите (BEUC).
„Ако бъде прието това, което в момента се обсъжда, 85% от потребителите вече няма да имат право на компенсация“, добавя той.
Директивата се прилага за всеки полет, излитащ от летище в ЕС, независимо от националността на авиокомпанията, както и за полети, пристигащи на летища в ЕС, ако се изпълняват от авиокомпания от ЕС.
Тя не се прилага за полети към Европа, изпълнявани от авиокомпании извън ЕС, или за полети извън ЕС с прекачване в Европа.
Регламентът обхваща всички държави членки, включително Исландия, Норвегия и Швейцария.
Компенсация не се изплаща при „извънредни обстоятелства“ като например: екстремни метеорологични условия, ограничения от страна на въздушния контрол, стачки, които не включват персонала на авиокомпаниите, и политическа нестабилност.
BEUC също критикува предвиждания срок за предявяване на правата на пътниците.
„В момента това, което се обсъжда (...) е, че ще имате само три месеца, за да поискате компенсация или за да бъдат спазени правата ви, ако сте имали проблем с авиокомпанията, което е крайно недостатъчно“, подчертава Бергер.
Засега актуализацията се обсъжда на техническо ниво и все още не е достигнала до политическо равнище.