ГЛАСЪТ


Нашият магистралостроител не изпълни нито едно от обещанията си, защото се държим като планктон

28 15084 10.04.2025
Нашият магистралостроител не изпълни нито едно от обещанията си, защото се държим като планктон
Борисов и магистралата...

България е с най-лошите пътища не само в Европа. Сред най-изостаналите сме и в света. Съдете сами: На 16-о място сме от двайсетте  държави с отчайваща пътна мрежа. Методологията на изследването сравнява гъстотата на пътната мрежа и качеството й според Worlddata.info и TheGlobalEconomy.com. Взема се предвид качеството на пътищата, качеството на ремонтите, броят  на катастрофите смъртните случаи, както и относителна гъстота на пътната мрежа.


Смъртта  буквално дебне по българските пътища: 526 фатални катастрофи през 2023 година, което означава 82 на милион жители, което е с 80% повече от средното за ЕС.

 

Тези дни трагедията с малката Сияна, освен покруса, предизвика и гняв към управляващите през  годините. За пореден път лъсна тяхното безхаберие, алчност, корупция, арогантност и некадърност. Във  всекидневието те отказват да изпълняват отговорно своите задължения,  а когато се случи  трагедия – отказват да  признаят вина. Става  дума за немалка група лицемери, които говорят за съпричастност, дават обещания, но всъщност са хора, отдадени на своите и  партийните интереси.

 

На 9 април в сутрешните блокове на големите телевизии  шестима поканени изказаха мнения за случващото се по българските пътища и какви ги вършат институциите. Във водопада от клишета чухме и някои истини.  Но  тези истини  са известни на всеки българин с разсъдък…

 

Е, и? Никой не спомена какво той е направил, когато е заемал висок пост, а сега изрежда колко много не е направено.

Добре, като са толкова вещи, защо са мълчали и не са били  тревога досега?

 

Псевдомагистрали и пътища на смъртта ни предлагат управляващите още от времето на соца. В медия бяха написали, че по времето на Тодор Живков е имало много по-малко  катастрофи и смъртни случаи. Естествено, защото тогава автопарка  е бил поне 10 пъти по-малоброен. Сравнението,  разбира се, е за онези, които възприемат паметника на червената армия и чинията на Бузлуджа за свещени тотеми.

Нас трябва да ни интересува статистиката от новата ни история, защото живеем с нея.

 

На 29.08.2010 г. тогавашният премиер Бойко  Борисов заявява във Варна: „През последните 20 години не е направено нищо, за да стане България транспортен център и да извлече ползи от пътищата и пристанищата, според географското разположение на страната“.

 

Борисов на 14.10.2010 г.: „За България е много важно да обвърже автомагистрала "Хемус" с някоя оперативна програма, защото правителствата преди нас не са го направили“.

 

На 18.07.2011 Борисов прави първа копка на строежа на 8 км от автомагистрала „Хемус" край Шумен. Преди да хване лопатата изрича бодро: „Ние строим, а не приказваме празни приказки“.

На  същото събитие, където са събрани и медиите, Борисов заявява, че съвсем скоро България да бъде приета в Шенген. „Скоро“ ни коства 14 години…

 

На 10.08.2012  министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, при откриването на пътна отсечка Старо Оряхово-Гроздьово във Варненска област следва примера  на своя началник в обещанията: „До 2017 г. автомагистрала "Хемус" ще бъде цялостно изградена“. В момента Павлова е вице-президент на  Европейската инвестиционна банка и отдавна е загърбила пътните проблеми у нас, за които има съществен „принос“.

 

На 07.08.2018 г. Борисов отново е оптимист: „Както съм обещал, магистрала „Хемус” ще е готова в срок - до 2024 г.  Искам българите да видят какво мащабно строителство има в държавата.“

Не  спира дотук: „Хемус” не го е имало и нямаше да го има, ако не е ГЕРБ!“

 

Само че ГЕРБ все още го има, видни гербаджии видимо забогатяха и се уредиха с важни постове, но качествени пътища и магистрали все още няма. Наличните са опасни за нашето здраве и живот.

Няма ги и голяма част от парите.

 

Борисов управлява 12 години. От всичките му неизпълнени обещания се наредихме в  компанията на Moзaмбиĸ, Πapaгвaй, Йeмeн, Гвинeя, Дeмoĸpaтичнa Peпyблиĸa Koнгo и Maвpитaния. Там сме от общо 137 държави в класацията.

 

На 11.10.2019  пред камерите отново е Борисов: Магистрала „Хемус“ ще е  напълно готова през 2022 г.“  И допълва: „Кал, чакъл, насипи, взривове, всичко това е проядено от човешка ръчичка. Тая скала, тия огромни съоръжения, за да го има това тук.“

(показва с ръка как всичко ще е готово съвсем скоро…)

 

Нито един от коментиращите ситуацията с българската пътна мрежа след трагедията с малката Сияна, както и с десетките други, не споменава Бойко Борисов, като една от причините България да е с окаяна пътна мрежа. Самият Борисов заяви: „За 1300 години България никога не се е славила с добри пътища“.  Любопитно е, че помни какво е било магистралостроенето при кан Крум, Иван Шишман и Възраждането, например, но изречената глупост не го оправдава, както очевидно много му се иска.

 

Да, превишената скорост, пияни и дрогирани зад волана, неопитни шофьори, неспазване на правилата, лош контрол, заспали институции, некадърни и корумпирани чиновници и политици – всичко това е налично в торбата от причини за трагедиите на пътя. Но от ръководителят на изпълнителната власт зависи много.

 

Според  Устройствения правилник на Министерския съвет:

Чл. 10. (1) Министър-председателят ръководи общата политика на правителството и координира дейността на членовете на Министерския съвет по нейното осъществяване.

(2) Министър-председателят ръководи текущата дейност на Министерския съвет, като утвърждава дневния ред, свиква и председателства заседанията на правителството.

(3) Министър-председателят като централен едноличен орган на изпълнителната власт:

1.   назначава и освобождава заместник-министрите и заместник областните управители, както и ръководните органи на държавни институции, когато това му е възложено със закон;

2.   осъществява други възложени му с Конституцията и законите на страната правомощия.

 

По силата на тези  задължения премиерът носи пряка отговорност за всичко, което изпълнителната власт прави или не прави за обществото и страната. Точно това е смисълът, а не златните кюлчета и пачките евро в нощното шкафче. 

 

На Борисов се приписва изразът: Мъжко е да обещаеш, човешко е да не изпълниш. Не знам дали го е казал наистина, но е в неговия натюрел със сигурност.

 

Човекът от Банкя обаче отлично е разчел поведението на голяма част от българите. Той е политическият Али Баба, който и бил обикновен пожарникар  (истинският от приказката на Шехерезада е дървар, - б.а.), но научава паролата, която отваря пещерата с бюджета, напълнен от данъкоплатците.Отначало присвоява по малко, но когато се справи коварно с разбойниците и техния главатар -  разбирайте кукловодите от задкулисието – става пълновластен господар на българските съкровища.

 

И понеже немалко българи продължават да живеят, работят и мислят с категориите от социализма, те не се ядосват, че някой ги ограбва, а копнеят да са на неговото място. Нашенецът е добра душа и не помни лошото. Вместо памет за измамите  и грабежите, той е в плен на телевизионните сеанси с новини за и от Борисов е нему подобните. За него новините – в медиите  и  фейсбук – са последна инстанция. И понеже мътният информационен и анализаторски поток е огромен, българинът си избира на кое да вярва. Анестизиран от монотонните лъжи той не желае да узнае  истината за миналото ни, което го лишава от възможност да проумее настоящето и  да  погледне в бъдещето. Това го превръща в планктон - храна за хищници.

 

Затова е много лесно на тези  хора да се внуши, че някой отвън е виновен – ЕС и „колективния Запад“, естествено. Защото във времената на москвича и запорожеца той или дядо му и баба му са получавали заплата на 1-о число, гледали са в петък съветска телевизия и всичко е било хорошо. А какви пътища се строяха,  -  възкликват носталгично някои. Те не искат дори да полюбопитстват, че магистралата между Милано и Комо в Италия е пусната в експлоатация преди 101 години. Омразните капиталисти са я построили, гадовете, затова не се брои. Още през 1920-те години се строят магистрални пътища в Германия (не от Хитлер, както смятат някои  -  б.а.). Не знам какви са били пътищата в Хърватия преди хиляда години, но днес в страната има завършени 13 автомагистрали, а в момента се строи нова, която ще е готова през 2029 г.

 

Страдаме от обществена деменция. Затова Али Баба няма намерение да строи магистрали и безопасни пътища. Той се разпорежда с нашето съкровище като със свое, защото знае, че упойката продължава  да действа.

 

Обречени сме, защото всеки път историята ни започва отначало.

 

И преди Борисов, и след него управниците са си "оставили ръцете" в строителството на  пътища, но това прави ли нещата по-малко гадни?

 

Огнян Стефанов

 

П.П. Чух шегата, че ТВ формата "Бригада нов дом" трябва да поеме строителството на АМ "Хемус", за да бъде завършена. Научих и друга: В "Стани богат" въпросът "Кога всички тунели на АМ "Хемус" ще бъдат ремонтирани" е оценен на 100 000 лева.

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама