НОВИНИ


Забрана по Великден: Вносът на месо и млечни продукти от ЕС вече е незаконен във Великобритания

4 16435 18.04.2025
Забрана по Великден: Вносът на месо и млечни продукти от ЕС вече е незаконен във Великобритания

Хиляди британци ще летят към континента този уикенд в търсене на великденско слънце и вкусна храна — но е добре да помислят два пъти, преди да се върнат с парче италианско пармезано или френски сушен колбас.


На фона на огнища на шап в цяла Европа, британското правителство тихомълком въведе миналата седмица нови правила, забраняващи на пътниците да внасят месо и млечни продукти от всички страни в ЕС, пише Politico.

 

Този ход обаче остави пътуващите — както и служителите, които трябва да прилагат правилата — с почти никакво време за подготовка.





Нарастват призивите за по-добра информационна кампания и повече ресурси за реалното прилагане на забраната. Експерти предупреждават, че здравните служители, натоварени с контрола както на пристанище Дувър, така и на тунела под Ла Манш, нямат достатъчно средства за пълномащабни проверки. А някои се опасяват, че забраната дори може да влоши нещата.

 

Забраната — прилагана основно от Граничната служба и Пристанищните здравни власти — обхваща артикули като сандвичи, сирене, сушени меса, сурово месо или мляко, независимо дали са опаковани, вакуумирани или закупени от безмитна зона. Хората, заловени с такива продукти, могат да бъдат глобени до 5000 паунда.

 

Още по-рано тази година правителството вече беше забранило вноса на месо и млечни продукти от Германия, Унгария, Словакия и Австрия в отговор на случаи на шап в тези страни.

 

Служители в Дувър, натоварени с прилагането на разширената забрана в най-голямото пристанище на Великобритания за личен внос, научили за мярката едновременно с публикуването на съобщение на сайта на правителството. Би Би Си — най-популярният източник на новини в страната — отрази решението едва в сряда, четири дни след влизането на правилата в сила.

 

„Просто няма достатъчно ресурси“, казва Кейти Джарвис, старши съветник по политики в Националната асоциация на свиневъдите. „Ние приветстваме промяната, за която настояваме от години, но как ще бъде приложена?“.

 

В момента, според Джарвис, „повечето хора не знаят, че не трябва да внасят месо и млечни продукти от ЕС. Тази [забрана] е лесна за разбиране, но трябва да бъде комуникирана много добре с обществото“.

Тя добавя: „Сега влизаме във великденските празници и хората ще пътуват много. Притеснението е, че на практика нищо няма да се промени“.

 

Говорител на правителството заяви: „Това правителство ще направи всичко необходимо, за да защити британските фермери от шап.

 

„Затова допълнително засилваме мерките, като въвеждаме ограничения върху личния внос на месо и млечни продукти, за да предотвратим разпространението на болестта и да защитим продоволствената сигурност на Великобритания“.

 

Нелегален внос на месо

 

Особено притеснение има относно прилагането на забраната в Дувър, където пристанищните здравни служители вече се сблъскват с наплив от нелегални контрабандисти на месо.





На скорошно заседание в парламента, Луси Мансано, ръководител на здраве и обществена защита в Пристанищната здравна служба на Дувър, описа ужасяваща картина на ситуацията в пристанището, където служители открили търговски количества „кърваво, мокро, мръсно месо“ в задната част на ванове, преминаващи през туристически коридори.

 

Само през февруари, служителите в Дувър конфискували цели 5,3 тона незаконно месо, представено като личен внос. Но те предупреждават, че това е само върхът на айсберга, тъй като финансирането им е достатъчно да покриват едва 20 процента от оперативната дейност в пристанището.

 

Лице, запознато с финансовата ситуация на Пристанищната здравна служба — пожелало анонимност поради чувствителността на темата — съобщи, че Министерството на околната среда, храните и селските въпроси (Defra) е предложило финансиране в размер на 3,1 милиона паунда за фискалната година 2025–2026. Това е достатъчно за запазване на текущата дейност на 20 процента капацитет, но далеч от исканите 6 милиона паунда.

 

„Ние [NPA] работим в тясно сътрудничество с DPHA, за да следим ситуацията, и вярваме, че сумата, която искат, е необходима, за да изпълняват тази важна работа“, каза Джарвис.

 

„Откриват шокиращи количества незаконно месо, но казват, че покриват само 20 процента от потока, защото нямат достатъчно хора на място“, добави тя.

 

„Те казват, че това ще струва 6 милиона паунда — което в контекста на огнище на шап не е толкова много пари“.

 

За сравнение, епидемията от шап през 2001 г. се оценява, че е струвала на британската икономика 8 милиарда паунда, с над шест милиона унищожени животни.

 

И това не е единственият риск. Освен нова епидемия от шап, има опасения, че нелегалният внос може да доведе и до африканска чума по свинете — силно заразно вирусно заболяване при прасетата. Defra изчислява, че огнище на АЧС може да струва на Великобритания между 10 и 100 милиона паунда.

 

Том Брадшоу, председател на Националния съюз на фермерите, също вярва, че са нужни повече ресурси, за да бъдат държани болестите извън страната.

„Докато източникът на шап в части от Европа остава неясен, по-строгият контрол по границите е от съществено значение“, каза той. „Правителството трябва сега да гарантира, че пътниците са информирани за новите правила и че тези, които се борят с нелегалния внос на месо, включително Граничната служба, разполагат с необходимите ресурси“.

 

„В свят, който става все по-несигурен, е от съществено значение да имаме всеобхватен правителствен план за биосигурност с необходимите инвестиции и който поставя тези ограничения на трайна законодателна основа“.

 

Забраната „може да влоши нещата“

 

Хелън Бъкингам, дипломиран специалист по екологично здраве и регулаторен консултант в OneResolution, предупреди, че затягането на правилата за внос „ще направи малко, за да защити границите на Великобритания, и е просто политически театър“.

 

В действителност, казва Бъкингам, „това поставя още по-голям натиск върху и без това недостатъчно ресурси на границата и на практика може да влоши нещата“.





„Когато се затягат ограниченията, обикновено се увеличават и опитите за нелегален внос — това е стандартната реакция. Затова финансирането също трябва да се увеличи. Без допълнителни средства, ефектът от и без това оскъдното 20-процентно покритие ще намалее още повече“.

 

Ветеринарен лекар, работещ в британска пристанищна здравна служба — пожелал анонимност, за да говори открито — заяви, че вече има доказателства за това как престъпници се възползват от забраната.

 

„За съжаление, лично съм свидетел на това как ситуацията се влошава“, каза той. „Например във Facebook групи положението ескалира. Колега от страна в ЕС ми каза, че някои фирми открито рекламират, че все още внасят млечни и месни продукти, уверявайки клиентите си да не се притесняват“.

 

„Дори канят хората да се свържат директно с тях. Според мен тази промяна всъщност може да доведе до още повече нелегален внос — освен ако няма сериозен контрол по границите. Въпреки това сега Defra има удобно извинение — те могат да кажат: „Ние си свършихме работата, като създадохме политиката; остава на контролните органи да я приложат“.

 

Има и притеснения относно начина, по който забраната е била съобщена на властите. Според Бъкингам, новите правила „са били изненада за Пристанищната здравна служба в Дувър, която не е получила предварително предупреждение или време за подготовка“ и научила за забраната едновременно с медийната публикация.

 

„Това е потресаваща практика“, каза тя. „Дувър самостоятелно задържа заплахите от болести, идващи от незаконен личен внос“.

 

От своя страна правителството заяви, че работи в тясно сътрудничество с Граничната служба, Пристанищните здравни власти и авиокомпаниите, за да информира пътниците за новите правила, включително чрез дигитално и социално медийно съдържание.

 

Но за онези на първа линия, рискът от липсата на действия е твърде голям, за да бъде пренебрегнат.

 

„Цената от поява на шап или африканска чума по свинете във Великобритания ще се изчислява в милиони, ако не и милиарди“, заяви Бъкингам. „Водата около нашия остров не ни защитава, когато незаконни стоки просто се превозват в автомобили и камиони, натоварени на фериботи“.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама