
Германски политици повдигнаха тревога за наличието на така наречения „прекъсвач“ (kill switch), вграден в американския изтребител F-35. Същата тема тревожи френски анализатори. Според експертите обаче реалността е по-сложна.
Още когато президентът на САЩ Доналд Тръмп временно оттегли военната подкрепа за Украйна, германски държавни служители изразиха опасения, че САЩ могат да упражняват контрол върху част от новозакупеното от Германия модерно оръжие.
През 2022 г. страната подписа многомилиардна сделка с американската компания Lockheed Martin за доставка на 35 самолета F-35A Lightning II. Бундесверът — германските въоръжени сили — закупи още осем машини през изминалата година.
Йоахим Шранцхофер, ръководител „Комуникации“ в германската оръжейна компания Hensoldt, заяви пред вестник „Билд“, че слуховете за „kill switch“ не са безпочвени. Той намекна, че САЩ лесно биха могли да приземят самолетите дистанционно, като ограничат достъпа до ключов софтуер, до който Вашингтон винаги има достъп.
Подобни опасения изразиха и Волфганг Ишингер — бивш председател на Мюнхенската конференция по сигурността — както и Инго Гедеченс, бивш военен и член на Християндемократическия съюз (ХДС).
От германското Министерство на отбраната обаче увериха пред „Евронюз“, че няма планове за отмяна на сделката въпреки съмненията.
Според ВВС на САЩ, F-35A Lightning II — най-разпространеният модел от серията — е многоцелеви изтребител, който комбинира „стелт технологии, синтез на сензори и безпрецедентна ситуационна осведоменост“.
Lockheed Martin описва F-35 като „стандартния изтребител на НАТО“. Държави като Белгия, Чехия, Дания, Финландия, Гърция, Италия, Нидерландия, Норвегия, Полша, Швейцария, а отскоро и съседна Румъния, вече притежават или очакват доставката на F-35.
През декември 2023 г. Lockheed заяви, че до края на десетилетието над 550 броя от модела ще бъдат на въоръжение в 10 европейски държави, подобрявайки „оперативната съвместимост на континента“.
Компанията също така призна, че самолетите разчитат на американската система за сигурна комуникация Link-16 и GPS навигация. Пълна независимост от САЩ в тази сфера „не е възможна, дори и с европейски системи“, уточниха от Lockheed. Все пак изтребителите могат да функционират и без връзка с данни или GPS.
„Изключително трудно“ е да се подмени софтуерът на F-35
Марк Казалет, главен редактор на списание European Security&Defence, заяви, че макар да няма твърди доказателства за съществуването на „превключвател“, наличието му не е изключено. Според него САЩ дори не се нуждаят от подобен механизъм — достатъчно е да спрат доставките на боеприпаси или резервни части, за да обезсилят изтребителите.
По-същественият въпрос, според Казалет, е дали САЩ могат да възпрепятстват използването на F-35 от други държави, ако решат. Отговорът според него е „да“. Подмяната на американския контрол върху софтуера би била „изключително трудна, ако не и невъзможна“.
В международната практика има случаи, в които държави възпрепятстват доставка на части или оръжейни системи. Например Швейцария забави предоставянето на зенитните оръдия Gepard на Украйна, отказвайки да изнесе 35-милиметровите боеприпаси. Германия също се колебаеше относно продажбата на Eurofighter Typhoon на Турция.
Американското Министерство на отбраната потвърди пред канадски медии, че САЩ отговарят за хардуерните и софтуерните ъпдейти на самолетите и ще продължат да ги предоставят на всички партньори.
В отговор на подобни опасения в швейцарските медии, Lockheed публикува позиция със заглавие:
„Швейцария може да използва своите F-35 независимо“. Според компанията блокирането на самолетите от чужда страна е невъзможно.
„Швейцария не се нуждае от разрешение, за да използва своите оръжейни системи или управляеми ракети. Тя може да го направи самостоятелно, независимо и по всяко време“, заявяват категорично от компанията.
Освен това държавите могат сами да решат дали и кога да обновяват софтуера. Дори без тези обновления, ракетите остават оперативни. При желание за надграждане, Lockheed изпраща „мобилен екип“, който извършва процеса съвместно с местните власти.