
Информационната кампания за въвеждането на еврото в България ще се финансира с 10 млн. лева, определени през 2022 година. Към 31.03.2025 г. изразходваните средства за финансово обезпечаване на комуникационните дейности по процеса за въвеждането на еврото в Република България са в размер на 741 243,97 лв.
Това става ясно от отговор на Министерството на финансите до ФрогНюз след изпратено от нас заявление за достъп до обществена информация по реда на ЗДОИ.
Министерството на финансите е сключило договори за купуване на програмно време с БНТ, БНР, bTV и NOVA. От април чрез тях се излъчват произведените през 2023 г. информационни клипове, посочват от ведомството.
Подготвя се и изследване по договор с „Алфа Рисърч“ ООД с предмет „Изследване на нагласите на обществото и предизвикателствата пред обществеността и бизнеса по повод присъединяването на България към еврозоната“.
Към момента са активни три открити процедури за възлагане на обществени поръчки за изработване на телевизионни- и аудио клипове, за организационно-техническата подготовка и логистично обезпечаване при изпълнение на събития с различен формат и за изработване и доставка на печатни информационни материали и сувенирни продукти. За всички обществени поръчки е заложен водещ критерий за оценка „най-ниска цена“.
Основните отговорни институции за кампанията са Министерството на финансите и Българска народна банка.
А вие знаете ли какво е evroto.bg? И че тече информационна кампания за въвеждане на еврото в България? И колко от Вас смятат, че институционалната комуникация бори мащабната дезинформация срещу въвеждането на еврото у нас? ФрогНюз обяснихме тези въпроси в началото на април.
В статия, публикувана на 8 април 2025 година, припомнихме, че дезинформацията срещу еврото е дезинформация срещу Европейския съюз, срещу европейската интеграция – и в това няма някакво особено откритие.
България има своя Комуникационна стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната. Първата версия е от септември 2022 година. През септември 2023 година е приета актуализация. Последната версия на документа, налична в сайтовете на Министерството на финансите и в evroto.bg, е актуализацията от февруари 2024 година. Сайтът evroto.bg пък е основна стъпка в информирането – поне по план.
Според стратегията въвеждането на еврото у нас трябва да бъде съпътствано от мащабна информационна кампания. Такава кампания обаче сякаш липсва или поне е доста закъсняла. Докато дезинформацията срещу въвеждането на еврото е активна всеки ден от години – разпространяват се конспирации и откровени лъжи, информирането с данни и действителности от страна на институциите се бави. Надеждата е, че, дори и доста закъснало, противодействието на хибридни тези, предполагаемо подкрепени от Москва, може би и финансово, най-накрая ще започне.
След като на 8 април проследихме активността на страницата „За еврото БГ“ във Facebook, представена като „официална страница с най-важната информация за въвеждането на еврото в Република България“, видяхме, че броят на харесванията е 315 харесвания, последователите са 416 профила. Говорим за национална информационна кампания. Днес цифрата не е много по-голяма – страницата има 350 харесвания и 474 последователи.
Тогава публикациите на страницата бяха 78, днес са с шест повече. Реакциите под публикациите остават скромни – под 30 на публикация.
Какво се случва с кампанията за еврото – зададохме въпроса към Министерството на финансите, като потърсихме информация по Закона за достъп до обществена информация.
Ето и пълната информация от финансовото ведомство по отговорът, който получихме на 23.04.2025 година:
Какъв е размерът на средствата, предвидени за информационната кампания за въвеждането на еврото у нас?
Министерство на финансите (МФ): Финансовото обезпечаване на комуникационните дейности по процеса за въвеждането на еврото в Република България е осигурено с Постановление № 480 на Министерския съвет от 2022 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на финансите за 2022 г. (обн., ДВ, бр. 102 от 2022 г.; изм. и доп., бр. 37 и 50 от 2023 г. и бр. 84 от 2024 г.), с което са одобрени разходи в размер на 10 млн. лв. по бюджета на Министерството на финансите, както и при необходимост средства от бюджета на Министерството на финансите.
С Постановление № 59 на Министерския съвет от 2023 г., Постановление № 91 на Министерския съвет от 2023 г. и Постановление № 333 на Министерския съвет от 2024 г. са направени изменения в Постановление № 480 на Министерския съвет от 2022 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на финансите за 2022 г., като с промените се дава възможност с част от одобрените вече средства да бъдат извършвани дейности от други бюджетни организации и/или да се предоставят трансфери на други бюджетни организации.
По бюджета на Министерството на финансите за 2025 г. и актуализираната бюджетна прогноза за периода 2026-2028 г. са планирани 10 млн. лв. за дейности за въвеждане на еврото – Комуникационна стратегия.
Кога е определен въпросният размер?
МФ: Средствата са одобрени през м. декември 2022 г. с приемането на Постановление № 480 на Министерския съвет от 2022 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на финансите за 2022 г. Средствата по бюджета на Министерството на финансите за 2025 г. и актуализираната бюджетна прогноза за периода 2026-2028 г. са планирани в хода на бюджетната процедура за 2025 г.
Какви средства са изразходвани до този момент? За какви дейности са изразходвани тези средства?
МФ: Към 31.03.2025 г. изразходваните средства за финансово обезпечаване на комуникационните дейности по процеса за въвеждането на еврото в Република България са в размер на 741 243,97 лв. Средствата са разходвани за: възлагане на едно социологическо проучване за измерване на нагласите в обществото във връзка с въвеждане на еврото; организиране на конференции на високо ниво с участието на еврокомисари и други висши представители на европейските институции, финансови министри от държави-членки от еврозоната; изработване на официален информационен сайт за въвеждане на еврото – evroto.bg; изработване на видео съдържание и анимация; създаване на лого, слоган и брандбук на кампанията; закупуване на програмно време за излъчване на видеоклипове; изработване на Наръчник за използване на базова творческа концепция (единен криейтив), ключови визии и послания.
Какви дейности по информационната кампания са започнали към момента?
МФ: След подаденото искане за изготвяне на извънредни конвергентни доклади от Европейската комисия и Европейската централна банка, Министерството на финансите е в процес на възлагане по реда на Закона за обществените поръчки на дейности в изпълнение на Комуникационната стратегия. Част от тях вече са приключили, други са обявени или предстои обявяване.
Съобразно разпоредбите на Закона за обществените поръчки, Министерството на финансите е сключило договори за закупуване на програмно време с Българската национална телевизия, Българското национално радио, „БТВ МЕДИА ГРУП“ ЕАД и „НОВА БРОУДКАСТИНГ ГРУП“ ЕООД. От м. април чрез тях се излъчват произведените през 2023 г. информационни клипове до произвеждането на нови аудио и видео клипове от изпълнителя, който предстои да бъде избран след приключване на обявената вече обществена поръчка.
В изпълнение е договор с „Алфа Рисърч“ ООД с предмет: „Изследване на нагласите на обществото и предизвикателствата пред обществеността и бизнеса по повод присъединяването на България към еврозоната“.
Какви дейности планирате да започнат през месец април?
МФ: С ускорено темпо се подготвят за обявяване последните две открити процедури по Закона за обществените поръчки, свързани с изпълнение на дейностите по Комуникационната стратегия.
Какви обществени поръчки по дейностите са в процедура в момента?
МФ: Към момента в ЦАИС ЕОП са активни открити процедури за възлагане на обществени поръчки за изработване на телевизионни и аудио клипове, за организационно-техническата подготовка и логистично обезпечаване при изпълнение на събития с различен формат, както и за изработване и доставка на печатни информационни материали и сувенирни продукти.
Информацията за процедурите е достъпна в ЦАИС ЕОП, както следва:
- „Изработване и доставка на печатни информационни материали и сувенирни продукти за реализиране на комуникационната кампания за осигуряване на информираност и публичност на процеса по присъединяване на Република България към еврозоната“ (https://app.eop.bg/today/476941);
- „Предоставяне на услуги, свързани с организиране на събития за нуждите на Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната“ (https://app.eop.bg/today/471679);
- „Изработване на аудио-визуални информационни клипове за разпространение в телевизионни и радио канали и дигиталното пространство за разясняване на процеса по присъединяването на България към Еврозоната“ (https://app.eop.bg/today/461678).
На финален етап са и предстои обявяване на открити процедури за създаване и разпространение на информационни и рекламни материали в печатни и интернет медии, социални мрежи и дигитални канали и платформи (медия шоп), както и външна реклама.
Кога е планирано да завършат процедурите по тези обществени поръчки?
МФ: Всички открити процедури по обществените поръчки се провеждат съобразно изискванията на Закона за обществените поръчки. Дейностите се изпълняват по възможно най-прозрачния и публичен начин, като за всички обществени поръчки е заложен критерий за оценка „най-ниска цена“.
Какви са прогнозните стойности по тези обществени поръчки?
МФ: Изпълнителите по всички обществени поръчки, свързани с реализиране на дейностите по Комуникационната стратегия, ще бъдат избрани по критерия „най-ниска“ цена. Информация за всяка една от тях, вкл. и за постигнатата крайна най-ниска цена, на която е сключен съответния договор, може да бъде намерена в ЦАИС ЕОП.
Проведени ли са социологически проучвания за нагласите към еврото сред българите, както е посочено в Комуникационната стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната? Ако да, какви са резултатите от тях?
МФ: Към настоящия момент Министерството на финансите разполага с проучването, проведено в края на 2022 г. В момента е възложено да се реализира първото проучване след сключването на договор по приключилата обществена поръчка с предмет: „Изследване на нагласите на обществото и предизвикателствата пред обществеността и бизнеса по повод присъединяването на България към еврозоната“. Широката общественост ще бъде информирана за резултатите от него.
Кои държавни структури участват в изпълнението на информационната кампания?
МФ: Основните отговорни институции са Министерството на финансите и Българска народна банка. В кампанията участват и други институции и организации, съобразно спецификите на темите, изискващи целево и специфично информиране на българските граждани. Това са Министерството на труда и социалната политика ( с цел обхващане на хора с увреждания и социално уязвими групи), Икономическия и социален съвет към Народното събрание, Министерството на транспорта и съобщенията чрез „Български пощи“ АД, Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за приходите и Агенция „Митници“, Комисията за финансов надзор, Министерството на външните работи, Министерството на иновациите и растежа, както и с партньорството на Асоциацията на банките в България, Националното сдружение на общините в Република България и др.
Илияна Маринкова