
България е реализирала износ на алкохолни напитки на стойност 30,4 милиона евро през 2024 г., сочат данни на Евростат. Най-голям принос имат спиртните напитки и ликьорите (21,3 млн. евро), следвани от виното (5,86 млн. евро) и бирата (2,9 млн. евро).
По обем на износа страната е изпреварила десет други държави членки на Европейския съюз – добра новина за родната индустрия.
В рамките на целия ЕС износът на алкохолни напитки е достигнал 29,8 милиарда евро през 2024 г., което е ръст от 10,9% спрямо 2019 г. Основната тежест носят вината (56,2% от общата стойност), следвани от спиртните напитки и ликьорите (29,7%) и бирата (11,5%).
Франция е безспорният лидер с 12,1 млрд. евро износ, като вината са основният двигател. Италия е на второ място с 6 млрд. евро, а Испания и Нидерландия си поделят по около 8% от европейския износ.
Най-големият пазар за алкохол от ЕС остава САЩ, където са реализирани 8,9 млрд. евро износ, следвани от Обединеното кралство (4,9 млрд. евро) и Китай (1,6 млрд. евро).
Любопитен факт: докато в Канада и Швейцария европейското вино владее пазарите, в Китай спиртните напитки държат първенството.