Първите няколко месеца на 2025 г. бяха неочаквано богати на добри игри. Обикновено разработчиците и издателите се опитват да запазят най-доброто за есента. Но този път, до средата на пролетта, са пуснати толкова много интересни проекти, че геймърите нямат време да ги играят. А журналистите щедро им дават високи (и най-често справедливи) оценки. Вижте седем игри, издадени през 2025 г., в които можете да прекарате дълъг уикенд.
Kingdom Come: Deliverance II
PlayStation 5, Xbox Series X|S и компютър
През февруари излезе продължение на ролевата игра от 2018 г. от чешкото студио Warhorse Studios. Подобно на първата част, продължението се стреми към историческа точност и това се отразява не само в сюжета и наличните локации, но и в геймплея. Играта е спокойна, героят трябва да извършва много рутинни действия, като хранене и сън, за да възстанови силите си.
Дори възможността за запазване на напредъка е донякъде ограничена тук, за да се предотврати измамата на играчите и да се гарантира, че решенията, които вземат в играта, са важни. Kingdom Come: Deliverance II се усеща по-предизвикателна (и досадна) от други RPG игри, но много фенове я обичат заради суровия ѝ средновековен реализъм. Въпреки това, не може да се нарече мрачно - има и достатъчно забавни сцени, които са органично вплетени в основния сюжет.
По това време първата игра Kingdom Come беше критикувана заради липсата на приобщаване, което доведе до дебат дали историческа игра за Бохемия от 15-ти век трябва да включва чернокожи герои. Продължението също беше подложено на атака, но от различен ъгъл, като някои фенове го критикуваха за изобразяване на еднополови връзки и популяризиране на демокрацията, равнопоставеността и справедливостта като цяло . Тези скандали обаче не оказаха голямо влияние върху популярността на Kingdom Come. И двете игри получиха доста високи отзиви от пресата и постигнаха търговски успех.
Цивилизацията на Сид Майер VII
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch и PC
„Цивилизация“ може уверено да се нарече една от най-известните стратегически серии в света, чиито основни игрови механики са били усъвършенствани в продължение на десетилетия. Седмата част запознава играчите със система от нова ера, която им дава по-голяма гъвкавост при развитието на империята им. Както и преди, успехът може да се постигне не само чрез завоевания, но и чрез дипломация.
Излизането на новата „Цивилизация“ не мина без скандал. Месец преди пускането на играта, разработчиците представиха Екатерина II (един от историческите лидери, налични в играта), призовавайки потребителите на социалните мрежи да се поклонят пред императрицата. В отговор мнозина критикуваха Firaxis Games за неуместността на подобна промоция поради продължаващата руско-украинска война и дори призоваха Русия да бъде напълно премахната от стратегическата игра.
Основният проблем с Civilization VII обаче се крие другаде. Много фенове на поредицата се оплакват, че новата игра има твърде малко иновации, изглежда твърде опростена в сравнение с предишните части и като цяло изглежда някак недовършена. Поради това средната потребителска оценка беше наполовина на тази на журналистите. Но мнозина признават, че Civilization VII, макар и да е по-лош от най-добрите части на поредицата, все пак не заслужава толкова остра критика.
Цивилизацията на Сид Майер
Неловко
Xbox Series X|S и компютър
В средата на февруари, Obsidian Entertainment, студио, известно предимно с Fallout: New Vegas и Pillars of Eternity, пусна нова фентъзи ролева игра. Между другото, събитията в „Avowed“ също се развиват във втория свят. Според сюжета, героят трябва да разбере произхода на мистериозна чума, която заплашва всички живи същества.
Това е първият голям проект, създаден изцяло от Obsidian под крилото на Microsoft. Технологичният гигант купи студиото през 2018 г. и оттогава е създал Grounded и Pentiment, добри, но до голяма степен експериментални игри. Avowed изглежда много по-голям по мащаб, поради което дори е сравняван с популярната поредица The Elder Scrolls.
Като цяло, разработчиците успяха да създадат красива, ярка и интересна игра, което се потвърждава от добрите оценки. Но те все още не успяват да поддържат постоянно темпо през цялата история. Avowed е досаден на места, изглежда повтарящ се и очевидно му липсват функции, които биха го отличили от конкурентите му. Което обаче няма да попречи на играчите да се изгубят в невероятния му свят в продължение на десетки часове.
Obsidian Entertainment
Дивите животни на ловци на чудовища
PlayStation 5, Xbox Series X|S и компютър
Серията Monster Hunter от японската компания Capcom е много популярна - за 20 години от съществуването си, по целия свят са продадени над 100 милиона копия от различните ѝ части . И Уайлдс лесно увеличи този брой с още 10 милиона само за един месец.
Играта е екшън с RPG елементи и изглед от трето лице, в голям отворен свят, където, както подсказва името, трябва да ловувате различни същества. Сюжетът тук не играе голяма роля - самият процес на лов е завладяващ, с необходимостта от избор на правилните тактики и оръжия за всяко чудовище. Последните реагират не само на играча, но и на външни фактори, като например времето, адаптирайки се към условията на околната среда.
Въпреки мащаба на поредицата, Monster Hunter Wilds може да бъде завършена сравнително бързо. Ако обаче си поставите за цел да изпълните всички задачи и да откриете всички тайни, лесно можете да прекарате сто или повече часа в това.
Ловец на чудовища
Разделена художествена литература
PlayStation 5, Xbox Series X|S и компютър
Дизайнерът на игри Юсеф Фарес е известен с две неща. Той е доста ексцентричен и не се колебае да използва нецензурни думи дори по време на официални речи. Фарес създава и уникални кооперативни игри, които могат да предизвикат емоции дори у най-сдържаните геймъри.
Новият му проект, Split Fiction, също е предназначен за кооперативна игра. Разказва историята на две момичета, които не се познават (едната обича фентъзи, другата предпочита научна фантастика), които попадат в компютърна симулация. За да се измъкнат, те, или по-скоро двамата играчи от другата страна на екрана, ще трябва да се научат да взаимодействат помежду си.
Както и в предишния си проект It Takes Two, в новия приключенски екшън Фарес жонглира с игрови механики, сеттинги и понякога цели жанрове, принуждавайки геймърите постоянно да се адаптират към нови изисквания. Толкова е вълнуващо, че Split Fiction е здраво в челната тройка на най-високо оценените игри за годината вече два месеца. Въпреки че човек все още не може да се отърве от усещането, че Фарес е започнал малко да се повтаря.
Епични игри
Атомфол
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S и компютър
В края на март Rebellion пусна екшън играта от първо лице Atomfall, в която героят трябва да оцелее в алтернативни 60-те години на миналия век. В света на игрите, реална авария в един от реакторите на британския ядрен комплекс Селафийлд доведе до по-сериозни последици - голяма част от северозападна Англия се превърна в радиоактивна зона.
Поради необичайната си обстановка и уникална атмосфера, много журналисти наричат Atomfall „най-британската игра, правена някога“, сравнявайки я с Fallout, която премести действието от САЩ в английската провинция. И където героят е изправен пред най-различни опасности и врагове - от задължителните мутанти до луди култисти и дори роботи.
Една от основните характеристики на Atomfall е, че не се опитва да води героя по предварително определен сюжетен маршрут. Напротив, то осигурява свобода, насърчавайки самостоятелното изследване, търсенето на улики и като цяло ориентирането в този необичаен свят.
IGN
Южно от полунощ
Xbox Series X|S и компютър
В своята 16-годишна история канадското студио Compulsion Games е пуснало само два проекта: пъзел платформера Contrast и дистопичното екшън приключение We Happy Few. И двете игри изглеждаха стилни и интригуващи, но очевидно им липсваше бюджет, за да се изразят напълно (а в случая с We Happy Few, и да шлифоват геймплея).
Студиото създаде приключенската екшън игра South of Midnight под ръководството на Microsoft и това, противно на очакванията, се оказа благоприятно за проекта. Според сюжета, ураган отнася къщата на главната героиня Хейзъл и майка ѝ в реката. Тя тръгва да търси и скоро открива, че бедствието е превърнало околността в магическо място. Освен това, Хейзъл научава, че самата тя притежава уникални способности.
Всичко това се превръща във вълнуващо приключение, по време на което героинята ще се бори с невероятни същества, ще изследва необичаен свят и ще преодолява препятствия по време на платформинг секции. Compulsion Games не успява да избегне изцяло присъщите си грешки: South of Midnight понякога се изплъзва в повторение, а битките се проточват твърде дълго. Но все пак показва огромен напредък в сравнение с предишните проекти на студиото.
Meduza