НАРОДЕН ГЛАС


Ремонтът на Централна гара се бави с близо година. Прекачването на София Север продължава и през 2026 г.

0 7953 07.05.2025
Ремонтът на Централна гара се бави с близо година. Прекачването на София Север продължава и през 2026 г.
Централната жп гара в София БГНЕС

Ремонтът на Централна жп гара София се забавя и няма да приключи през август 2025 г., какъвто бе първоначалният план. Очакваният срок за завършване на ремонта е юни 2026 г. – почти година по-късно от планираното. Това става ясно от отговор от Министерството на транспорта на въпроси, изпратени от ФрогНюз по реда на Закона за достъп до обществена информация. Причината – изготвен и одобрен ревизиран план-график за изпълнение на строително-монтажните работи. От отговора става ясно, че след юни 2026 г. ще спрем да се прекачваме от влак на влак на гара София Север.


От 7 май 2024 г. насам реорганизацията на движението на влаковете от и до Централна жп гара София тече с пълна сила. Пътниците в повечето влакове в посока Своге, Лакатник, Мездра, Русе, Видин, Варна, Плевен и Лом (цялото северно направление) се прекачват от един на друг влак на гара София Север. Причината за реорганизацията е ремонт по коловозите. 

 

Ремонтът трябваше да продължи 15 месеца – до август 2025 г. От отговора на Министерството на транспорта на въпросите на ФрогНюз обаче става ясно, че към днешна дата се очаква близо година закъснение – до юни 2026 г.





В първия ден на реорганизацията на движението пътниците споделяха за тотален хаос и липса на яснота. „Положението в БДЖ заради ремонта на Централна гара не може да се нарече просто хаос, а ад!“, разказаха пред ФрогНюз хора от Искърското дефиле, които всеки ден ползват пътнически влакове, за да се придвижат до работното си място в София. Някои от тях заплашиха и с протест.

 

Стотици, а вероятно и хиляди хора пътуват всекидневно с влак от Искърското дефиле до местоработата си в столицата. Именно линията, която те използват, е най-засегната от реорганизацията. В средата на май 2024 г. екип на ФрогНюз провери как се стига до София с един от натоварените сутрешни влакове. На 15 май 2024 г. се качихме от Своге във влак ПВ 20102, който тръгва от Плевен, минава през Червен бряг и Мездра, Лакатник и Своге, за да стигне в София. По разписание трябваше да отпътуваме в 07:03 ч., но закъсняхме с около 20 минути. Самият влак пък беше съветски динозавър от 1971 г. Повече тук.

 

Проверка на ФрогНюз показва, че към днешна дата повечето пътници вече са свикнали с прекачването, по-голям е и броят на няколкото директни влака, при които няма нужда от прекачване. Много от пътуващите обаче продължават да изпитват затруднения.

 

„За нормалната организация на движение на влаковете в Централна гара София, и по-конкретно за северното направление, е необходимо да се въведат в експлоатация изградените 11-ти и 12-ти приемно-отправни коловоза. За тази цел трябва бъде изградена и нова контактна мрежа в района на гарата, по която са стартирали подготвителни дейности от м. март тази година“, посочват в отговора си (получен на 5 май 2025 г.) от транспортното ведомство.

 

„Съгласно изготвения и одобрен график за изпълнение на строително-монтажните  работи, очакваният срок за приключване на ремонта на Централна гара София и пътуване без прекачване на гара София Север е през втората половина на 2026 г.“, се казва още в писмото.

 

До момента са изпълнени дейностите по фаза А и Б от графика, в момента се работи по фаза В, стартирала на 7 май 2024 г. Основните дейности по фаза В са почти напълно изпълнени – например 100% демонтажни работи, 55% положен нов железен път, 68% жп стрелки.

 

Не е извършена пълна рехабилитация – отводняване и пребоядисване, както бе обявено за края на 2024 г. Подлезът обаче е под отговорността на Столична община, а не на НКЖИ.

 

Причина за забавянето на ремонта

 

Според отговора причините са основно три:

 

- Промяна на проектното решение по контактната мрежа, наложена от технически обследвания;
- Необходима е била промяна в разрешението за строеж, влязла в сила на 27.03.2025 г.;
- Спирането на друг проект (София–Елин Пелин) през 2021 г. също е допринесло за промяна на технологията на работа.

 

Подновяване на подвижния състав по НПВУ


Към май 2025 г. са подписани три договора:

 

- 9 маневрени локомотива – 5 вече в експлоатация;
- 20 + 5 нулевоемисионни мотрисни влака (300 седящи места);
- 35 нулевоемисионни мотрисни влака (200 седящи места) – 12 ще са готови в рамките на НПВУ.

 

Според отгоова на Министерството на транспорта, всичко се изпълнява по график и не се очаква забавяне по доставката на новите влакове.





Летният сезон

 

От транспортното ведомство посочват, че БДЖ ще осигури допълнителни вагони, включително спални. При нужда ще се пуснат и извънредни влакове до Варна и Бургас.

 

Илияна Маринкова


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама