НОВИНИ


22 май 1906: Денят, в който полетът стана официален

2 2389 22.05.2025
22 май 1906: Денят, в който полетът стана официален
Wikimedia Commons

На 22 май 1906 година, в един обикновен, но съдбоносен ден за човечеството, Орвил и Уилбър Райт получават патент №821,393 от Патентното ведомство на САЩ за „летяща машина“. С този документ двамата братя не просто си осигуряват правна закрила за своето изобретение, но и официално влизат в историята като пионери на модерната авиация.


Какво точно патентоват?


Патентът не обхваща целия летателен апарат, а по-скоро революционната система за управление на полета, която позволява стабилно и контролируемо летене. Това включва така наречения „wing-warping“ механизъм — извиване на крилата за управление на наклона и завоя, предшественик на днешните аеродинамични елерони.

 

С други думи, братя Райт не измислят просто самолет — те измислят как да го управляваме безопасно, без да завършваме полета с нос в картофената нива.

 

Пътят към патента


Изобретението е плод на години експерименти, вдъхновение от полетите на птиците и много сръчност в работилницата на семейната им фабрика за велосипеди. През 1903 г. братята извършват първия контролиран и устойчив полет с моторен самолет, наречен Flyer, в Кити Хоук, Северна Каролина. Но дори тогава скептицизмът преобладава – много учени и инженери не вярват, че машината им наистина е летяла.

И затова през 1906 г. братята решават да закрепят новаторството си с юридически крила – патент.

 

От велосипеди до небето


Интересното е, че преди да се превърнат в авиационни легенди, Уилбър и Орвил Райт са обикновени занаятчии от Дейтън, Охайо, които продават велосипеди и експериментират с хвърчила в свободното си време. Няма държавно финансиране, няма НПО-та за иновации – има само много дух, братска упоритост и добри познания по механика и физика.

 

Патентът и последвалите спорове


След получаването на патента, братята започват да защитават енергично своето изобретение, включително чрез съдебни дела срещу други авиационни пионери като Глен Къртис. Това води до така наречената патентна война, която забавя развитието на американската авиация до Първата световна война, когато правителството налага лицензно споразумение между всички страни.

 

Наследството


Патент №821,393 не е просто документ — това е исторически паспорт към модерната ера на полетите. Без братята Райт, нашите мечти за летене можеше да си останат в сферата на митологията, заедно с Икар и неговите восъчни крила.

 

Днес всяко излитане — от малките летища до амбициозните мисии към звездите — носи частица от духа на онези двама братя, които не само се осмелиха да мечтаят за полет, но и имаха прозорливостта да го патентоват.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама