
На 31 май Световната здравна организация (СЗО) отбелязва Световния ден без тютюнопушене. Мотото за 2025 г. е „Примамливи продукти. Скрити намерения. Разкриване на опасностите“. Темата акцентира върху дизайнерските характеристики и маркетинговите стратегии, които чрез аромати и визуално оформление правят никотиновите и тютюневите изделия привлекателни за деца и младежи, насърчавайки развитието на зависимост още в ранна възраст.
По данни на СЗО, във всички държави младите хора употребяват електронни цигари в по-висок процент в сравнение с възрастните. Глобално, около 37 милиона младежи на възраст 13–15 години употребяват тютюневи изделия. Маркетингово съдържание, рекламиращо електронни цигари, никотинови пакетчета и нагрявани тютюневи продукти, е било гледано над 3,4 милиарда пъти в социалните медийни платформи.
В България се отчита тревожен ръст в употребата на електронни цигари сред юношите на възраст 13–15 години – от 10,8% през 2015 г. до 23,3% през 2023 г., сочат официалните данни.
Регионалните здравни инспекции в страната работят целогодишно по темата, провеждайки образователни кампании, превантивни дейности и инициативи за ограничаване на тютюнопушенето сред младите.
Във Франция, като част от засилените мерки, се въвежда забрана за пушене на обществени места, посещавани от деца, с цел допълнителна защита на подрастващите от вредното влияние на тютюна и никотина.