
Един човек загина, а трима бяха ранени при тежка катастрофа на главния път София – Варна, в района на ловешкото село Малиново. По информация на Областната дирекция на МВР – Ловеч, инцидентът е станал след неправилна маневра за изпреварване, извършена от 84-годишен шофьор на лек автомобил с ремарке. Водачът се е ударил челно в насрещно движещ се автомобил, а след това и в още едно превозно средство зад него.
На място е загинала жената, пътувала на предната седалка до възрастния шофьор. Той и още двама души са пострадали сериозно. От Центъра за спешна медицинска помощ уточниха, че двама от тежко пострадалите ще бъдат транспортирани в болница в Плевен. Движението в района се извършва двупосочно в едната лента и се регулира от "Пътна полиция".
Безкрайната война по българските пътища
Този трагичен случай е пореден епизод от безмилостната и продължаваща война по българските пътища. Въпреки кампаниите, знаците, патрулите и статистиките, пътищата ни остават сред най-рисковите в ЕС. Причините са дълбоки и многопластови.
Пътната инфраструктура – въпреки че се изграждат нови отсечки, голяма част от пътищата, особено междуградските и в селските райони, са в плачевно състояние: тесни платна, липса на мантинели, изтрити маркировки и лоша видимост.
Манталитетът на водачите – агресия, нетърпение, превишена скорост, непознаване или игнориране на правилата за движение. Прекалено често на пътя надделяват самоувереността и липсата на елементарна отговорност, независимо от възрастта или опита на шофьора.
Контрол и превенция – въпреки усилията на "Пътна полиция", контролът е често реактивен, а не превантивен. Камерите и патрулите не са навсякъде, а системата за санкции често допуска компромиси, особено при рецидивисти.
Обществото ни е претръпнало – свикнали сме да чуваме ежедневно за жертви и ранени. Това е особено тревожно, защото трагедията вече не предизвиква обществено възмущение, а просто се добавя към статистиката.
Катастрофата край Малиново не е просто „поредният инцидент“ – тя е симптом на системен проблем, който убива ежедневно. Докато не се изгради култура на отговорност, докато не се подобри инфраструктурата и не се въведе реален и постоянен контрол, българските пътища ще продължат да бъдат сцена на смърт.