
Дни след като самолет на Air India се разби катастрофално малко след излитане от Ахмедабад и отне живота на 241 души, нов инцидент със същия модел – Boeing 787-8 Dreamliner, отново извади на показ напрежението около авиокомпанията и безопасността на флотата ѝ.
Air India анулира полет от Ахмедабад до Лондон, планиран за вторник, малко след като друг Dreamliner на авиопревозвача се върна аварийно в Хонконг заради подозрение за технически проблем. Официалното обяснение за отменения курс гласи: „липса на наличен самолет“ поради „въздушни ограничения и допълнителни проверки“, които са удължили времето за техническо обслужване.
Индийският канал CNN News18 съобщи по-рано, че става дума за „технически проблем“. От Air India веднага побързаха да отрекат: „Отмяната не е поради техническа неизправност, както се твърди“, гласеше сухото съобщение, придружено от обичайното „извиняваме се за неудобството“ и обещание, че пътниците ще бъдат пренасочени. Проблемът е, че все повече от тях остават именно на земята, не само физически, но и в доверието си към компанията.
На фона на това напрежение, остава въпросът: какво става с Boeing 787-8 във флота на Air India? Същият модел, участвал в трагичната катастрофа с 229 пътници и 12 души екипаж. Самолетът се разби в четвъртък, малко след излитане от Ахмедабад, като само един човек оцеля. Сред загиналите имаше и британски граждани, чиято смърт вече е потвърдена от властите в Лондон.
Реакцията на Обединеното кралство предизвика остри критики от страна на близките на жертвите: „Чувстваме се напълно изоставени“, заявиха семействата на трима загинали британци. Външното министерство отвърна с клишираното: „Работим денонощно в Обединеното кралство и Индия, за да окажем подкрепа“.
Тези уверения обаче контрастират с фактите. А те показват нарастваща серия от инциденти, отменени полети и замазани обяснения – картина, която не говори добре нито за Air India, нито за контрола върху машините ѝ. Последният отменен полет – AI159 – трябваше да излети от Ахмедабад във вторник в 13:10 ч. местно време и да кацне на летище „Гетуик“ в Лондон в 18:25 ч. по Гринуич. Вместо това: забавяне с час и 50 минути, последвано от пълна отмяна. Следващият полет е чак в сряда сутринта. Пътниците – изоставени по терминалите.
Докато авиокомпанията се опитва да замаже съмненията с дипломатични формулировки, общественото доверие започва да се разпада. А с него – и илюзията, че след катастрофата всичко е под контрол.