
Mилиони телефони едновременно издават звук или вибрират, когато потребителите получават извънредна новина, сметната за твърде важна, за да бъде пропусната. Това вече е част от съвременното ежедневие.
Но сега нарастват доказателствата, че прекомерната честота на такива сигнали води до т.нар. „умора от известия“, при която някои потребители получават по над 50 нотификации дневно.
С разпространението на новинарски агрегатори като Apple News и Google News на мобилни устройства, много хора получават по няколко известия за една и съща новина от различни източници.
Анализ на Института „Ройтерс“ за изследване на журналистиката показва, че 79% от анкетираните по темата в световен мащаб не получават новинарски сигнали в рамките на обикновена седмица. Още по-ключово – 43% от тези, които не получават сигнали, са ги деактивирали умишлено. Причината: получават твърде много или ги намират за безполезни, показва изследването, обхванало 28 държави.
Бум в използването на известия – с риск от отлив
Употребата на новинарски известия е нараснала значително през последното десетилетие. В САЩ седмичната употреба е скочила от 6% през 2014 г. на 23% от потребителите на телефони, а във Великобритания – от 3% на 18%.
Мощта на извънредните известия на BBC News е особено впечатляваща: според проучването почти 4 милиона души във Великобритания получават сигнал при всяка изпратена от BBC нотификация.
Изследователите отбелязват, че новинарските компании осъзнават тънкия баланс между информиране и досаждане – прекомерният поток от сигнали може да накара потребителите да изключат или деинсталират приложенията.
Някои издания – по-умерени, други – крайни
Проучването показва, че някои медии са по-въздържани. Например The Times (Великобритания) изпраща не повече от четири сигнала дневно. Financial Times праща няколко общи сигнала и една персонализирана нотификация по едно и също време всеки ден.
От другата страна на спектъра, The Jerusalem Post и CNN Indonesia са сред медиите, които редовно изпращат до 50 сигнала на ден, а някои приложения-агрегатори – дори и повече.
Специализиран инструмент за наблюдение на новинарски известия установява следните дневни средни стойности:
- New York Times – 10 сигнала;
- Tagesschau (Германия) – 1.9;
- NDTV (Индия) – 29.1;
- BBC News – 8.3;
- The Guardian – около 7.
„Балансът е труден“
„Това е като ходене по въже“, казва Ник Нюман, водещ автор на доклада.
„Ако пратят твърде много, хората деинсталират приложението – което е катастрофа. Класическият проблем е, че всяко издание знае, че не трябва да прекалява само по себе си. Но в съвкупност винаги се намират „лоши играчи“, които развалят играта за всички“.
Според Нюман явлението е типичен пример за „умора от сигнали“:
„Потребителите искат да се предпазят през деня – да не се разсейват и да вършат други неща. Това не означава, че не се интересуват от новини, а че не ги искат постоянно, по 24 часа в денонощието, като влак, който връхлита“.
Битка за заключения екран на смартфона
Проучването идва в момент, когато се води ожесточена битка за контрола върху заключения екран на телефона – пространство, което се смята за златна възможност за ангажиране на аудиторията.
Новинарските сигнали се конкурират с известия от социални мрежи, игри и развлекателни приложения.
Но твърде много сигнали могат да се превърнат в проблем за цялата индустрия. Големите доставчици на мобилни операционни системи – като Apple и Google – редовно предупреждават медиите да не прекаляват. Това поражда опасения, че в бъдеще платформите могат още повече да ограничат или филтрират известията.