
WhatsApp планира да въведе нов модел на рекламиране през следващите месеци, но компанията е уведомила ирландския орган по защита на данните, че това няма да засегне ЕС преди 2026 г.
Собственикът на WhatsApp – Meta – обяви в понеделник пускането на нови функции в раздела „Актуализации“ на приложението, включително насочени реклами и абонаментен модел. Компанията заяви, че тези функции ще започнат да се появяват при потребителите „в следващите няколко месеца“, пише Politico.
Съобщението веднага породи безпокойство сред организации за защита на личните данни, особено поради факта, че Meta ще използва „предпочитания за реклами и информация“ от профилите на хората във Facebook и Instagram, ако те са свързани с WhatsApp.
В четвъртък Ирландската комисия по защита на данните, която е отговорна за прилагането на Общия регламент за защита на данните (GDPR) на ЕС спрямо Meta, заяви пред журналисти, че е уведомена от WhatsApp, че новият рекламен модел няма да бъде въведен в ЕС преди 2026 г.
„Този нов продукт няма да стартира на пазара в ЕС преди 2026 г. Бяхме информирани от WhatsApp и ще се срещнем с тях, за да обсъдим допълнително всички въпроси“, каза комисар Дес Хоган.
Той добави, че рекламният модел ще бъде обсъден с други органи за защита на данните, „за да можем да отразим всички притеснения, които имаме като европейски регулатори“.
Говорител на WhatsApp потвърди, че рекламният модел е „глобална актуализация и ще бъде въведен поетапно по света“.
Meta заяви в съобщението си, че новите функции са изградени „по възможно най-поверителния начин“, и подчерта, че споделянето на данни между WhatsApp, Instagram и Facebook ще се случва само ако потребителите изрично са се съгласили да свържат профилите си.
Американският технологичен гигант вече веднъж спря въвеждането на основна технология с изкуствен интелект в ЕС заради притеснения относно поверителността от страна на ирландския регулатор.
Комисар Дейл Съндърланд заяви, че що се отнася до рекламния модел на WhatsApp, те „все още не са провели такъв тип разговори“ с компанията.
„Все още е рано – ще се ангажираме, както го правим с всяка друга нова функция или въпрос, който те ни представят… и на този етап е твърде рано да се каже дали ще има червени линии и какви биха били те“, каза той.