
Проблемите в БДЖ не са нито нови, нито изолирани – системата е натрупала дългогодишни дефицити в поддръжката, инвестициите и управлението. Инцидент със запален локомотив край Стара Загора по време на тест на спирачната система е само поредният сигнал за тревога. Само през последната година и половина от БДЖ отчитат 28 пожара, свързани с подвижния състав – цифра, която звучи стряскащо дори за зле поддържана инфраструктура.
Днес, в допълнение, контактната мрежа между Разград и Самуил се срина, което блокира движението по Девета главна жп линия. Превозът на пътници се осъществява с автобуси, а стотици хора отново бяха принудени да чакат, без яснота кога ще продължат.
Трагични инциденти не липсват. Един от най-ужасяващите остава катастрофата на гара Хитрино през 2016 г., когато влакова цистерна дерайлира и експлодира, отнемайки живота на 7 души и унищожавайки половин село. През годините имаше и инциденти с блъснати пътници, дефекти в сигнализационните системи и влакове, които излизат от релсите.
На 15 януари 2025 г. две товарни композиции се сблъскаха челно край Локорско — инцидент, при който загина машинистът на един влак и още един служител на БДЖ, а шестима бяха ранени. Причината: влаковете са били на една и съща линия поради грешка в организацията на движението.
Експерти и властите посочиха, че това е резултат от чести нарушения на правилата, включително преминаване на „червен“ сигнал, остаряла сигнализация и тотален дефицит на системи за гарантиране на безопасността
Всичко това се случва на фона на бавни или забавени проекти за модернизация, постоянен недостиг на кадри и остаряващ подвижен състав. Отговорността не е само на едно ръководство – тя е системна и изисква политическа воля, сериозно финансиране и пълна ревизия на начина, по който се управлява железопътният транспорт в България.
В съвременна Европа железниците са символ на устойчивост и сигурност. У нас – все по-често символ на риск.