
Предложението е направено при обсъждане на проекта за Устав за войсковата служба на Въоръжените сили на Република България. Не се приема от работната група.
Носенето на бради от военнослужещите е позволено във всички европейски държави членки на НАТО (в това число и всички източноевропейски държави) с изключение отново на Българската армия. Това се посочва в предложение при общественото обсъждане проекта на Устав за войсковата служба на Въоръжените сили на Република България. Това, че в нашата армия това не е разрешено се смята за дискриминационно.
Не може да се говори за текст с дискриминационен характер, се посочва в Таблицата с постъпилите предложения, бележки и коментари в портала за обществено обсъждане и взетите решения. Предложение за разрешаването да се носят бради от българските военнослужещи е било обсъдено още в хода на разработване на проекта на Устава и отхвърлено от членовете на работната група с мотивите за влизане в противоречие с етично професионалните норми и наложените традициите и представи на българското общество за външния вид на българския военнослужещ.
Също така не коректен е и мотивът, че във всички армии на НАТО брадите са разрешени – напр. в армиите на САЩ и Турция същите не са позволени, отбелязва работната група.
В предложения проект са разписани подробно всички дейности, които са част от обхвата на войсковата служба. Отпада главата „Привличане на военните формирования за оказване на помощ на населението при спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи“, поради това, че тези дейности на военнослужещите подробно са регламентирани с министерски заповеди, издавани в изпълнение на специалния Закон за защита при бедствия, се посочва в мотивите към документа.
Отпаднала и главата „Гарнизонна служба“ поради факта, че границите на гарнизоните не съответстват на административното деление на страната. На следващо място, се отбелязва в мотивите, административно-териториалното деление на територията на страната става със закон. В Закона за административно-териториалното устройство на Република България са определени териториалните единици и в обхвата им не се включва понятието „гарнизон“. Това обстоятелство допълнително даде аргументация за отпадането на текстовете, свързани с гарнизона.
В проекта е направена преоценка на уредбата на войсковата служба, отношенията между военнослужещите, изпълнението на задълженията на постовите и др. като при оформянето ѝ е търсен ефикасен подход с цел създаването на единна и стройна уредба. Засегнат е и въпросът със статута на бойното знаме, като е направена по-подробна и коректна регламентация на освещаването и правото за придобиване на такова от военните формирования и така също и реда за съхранение, ремонт и сдаване. Създаден е ред за получаване, съхранение и използване на представителните знамена от щабовете и военните формирования от въоръжените сили.
В проекта на Устава се засягат и въпросите, свързани с противодействие на безпилотни летателни системи/апарати – въпрос, който напоследък придобива все по-широка популярност, както в обществеността, така и в действията на въоръжените сили.
С предлагания проект на Устав за войсковата служба във въоръжените сили на Република България се цели да се разпишат подробно всички права и задължения на военнослужещите, свързани с осъществяването на войсковия живот; да се разпише подробно статута на бойното знаме, реда за неговото връчване, съхранение и сдаване.; да се прецизират текстове, свързани с войсковата служба на постовите, на военнослужещите в състава на многонационални формирования на и извън територията на страната и да се създаде уредба за осъществяване на противодействие на безпилотни летателни системи/апарати, навлизащи над територията на военни обекти.
Спирдон Спирдонов, Otbrana.com