НОВИНИ


Константин Веселинов за ФрогНюз: AI ще върне времето и смисъла на учителите

0 2135 02.07.2025
Константин Веселинов за ФрогНюз: AI ще върне времето и смисъла на учителите
ФрогНюз

„Ако не обучим децата да използват изкуствения интелект правилно, той ще бъде просто още един източник на мързел“. Това каза пред „ФрогНюз“ Константин Веселинов, един от пионерите в киберсигурността у нас и дългогодишен застъпник за технологично образование. Веселинов е не просто експерт с над 20 години опит, но и двигател зад младежки инициативи като обучението на Националния отбор по киберсигурност на България.


Говорим с него в рамките на изданието на Webit 2025, което този път бе посветено на бизнеса, технологиите и хората в ерата на AI и Web3.

 

Както обяснява самият той, навлизането на изкуствения интелект в сферата на сигурността вече не е въпрос на избор:

 

„Това е като изгрева – той просто идва. Или се възползваш от това, че има изгрев и вършиш някаква работа, или седиш в пещерата и се оглеждаш страхливо, че е изгряло слънцето“, казва Веселинов.

 

Все повече компании и производители на инструменти по киберсигурност внедряват AI. Но това води и до ново ниво на заплахи: атаките стават по-бързи, по-ефективни и по-трудни за засичане. Появяват се автономни вируси, които се адаптират, променят се, за да заобикалят защитите.

 

„Получава се AI срещу AI. Но изкуственият интелект сам по себе си не е достатъчен. Важното е кой го обучава, как го използва, накъде го насочва – всичко зависи от човека“, подчертава експертът.

 

Той настоява, че държавата трябва активно да се включи в този процес и да насочи вниманието си към образователната система:

 

„Не трябва да разчитаме само на ентусиазма на хора, които сами се запознават с този сложен инструмент. Трябва да научим децата как да го използват правилно, за да са функционално по-грамотни.“

 

Веселинов, който е баща на две момчета, споделя, че днешните ученици са претоварени: училище, домашни, спорт. Но AI може да помогне, стига да се използва правилно – не да пише домашни вместо тях, а да обяснява материал по разбираем начин и да съкращава времето за усвояване:

 

„Ако министърът на образованието и този на електронното управление съберат екип от ИТ специалисти, преподаватели по различни предмети и направят обучени агенти на база учебната програма, учителят вече няма да е сам. Той ще може да обучава не 20, а 300 ученици персонализирано. Ще стане супервайзор – ръководител, а не просто лектор.“

 

С помощта на изкуствения интелект, обучението може да стане по-гъвкаво, по-достъпно и по-ефективно. Но трябва визия. „Ако вземем мерки навреме, ще можем да подкрепим учителите, да разширим достъпа до знание и да комбинираме изкуствения интелект с естествения.“

 

Веселинов не спестява критика и към настоящата употреба на AI от ученици:

 

„Един познат ми каза, че синът му три месеца носил отлични оценки. Дошло контролното – оказало се, че не знае нищо. Писал си домашните с AI. Това е погрешен модел на използване.“

 

Проблемът е системен – в класовете има по 30 ученици с различно ниво, а учителят не може да се справи с всички едновременно. Затова AI би могъл да поеме част от тежестта, да помогне с персонализацията на обучението.

 

„Учителите се притесняват, че AI ще им вземе хляба. Няма. Той ще им помогне да си вършат работата по-добре и с повече ученици. Ако на детето задачите на дъската са неразбираеми, то спира да слуша. Затова ни трябва платформа – онлайн, интелигентна, с възможности за самоподготовка под наблюдение на специалисти.“

 

Веселинов е категоричен:

 

„Абсурдно е в средата на XXI век да обсъждаме въвеждането на религия в училище, вместо да говорим за изкуствен интелект. Доста държави вече го въвеждат. У нас – нищо.“

 

Недостигът на киберспециалисти е драматичен. Програмите са малко, няма стандартизация, а обучението често е слабо. AI може да помогне и тук – в специализирана подготовка и бързо наваксване на дефицити.

Веселинов разказва и за работата си с Националния отбор по киберсигурност:

 

„Това е инициатива на няколко ентусиасти. При нас на квалификациите идват около 300 човека, в Италия – над 5000. Да, те са по-големи, но там има сериозни селекции, университетски отбори. Ние тепърва обучаваме участниците си.“

 

Въпреки това успехите не липсват, а децата са мотивирани. Само че държавата отсъства:

 

„Смешно е – харчим пари за какво ли не, но за тези деца няма. А това е бъдещето на България. В световен мащаб основните теми са AI и киберсигурност, а ние мислим как да въведем религия в училище.“

 

Веселинов споделя, че се бори от години за въвеждане на киберсигурност в техническите гимназии:

 

„Трябва методология, учебни предмети, обучение, експерти. Това, което се прави сега, е дилетанщина. Можем да взаимстваме модели или да създадем наши – няма значение. Важно е някой да започне. Искам реални стъпки от държавата, не оправдания колко е консервативна системата. Тя е такава, защото така е направена. Да я направим прогресивна.“

 

А дали България може да стане хъб за киберсигурност?

 

„Бих се радвал да го видя, но трябва усилия. Трябва инвестиция в образованието. Трябва да се каже гласно: искаме това. На срещата на НАТО в Хага темата за киберсигурността беше изрично засегната. Но пирамидата започва от образованието – не може бизнесът да обучава от нулата.“

 

Вместо това, частният сектор трябва да надгражда, да развива и да създава стойност. Но това е възможно само когато има синергия с държавата:

 

„Много е важен таймингът. Това е като да отидеш на кино в 16 ч. с билет за 14 ч. – няма да те пуснат. Така сме и ние – закъсняваме. Вярно, политическа турбуленция има, но концепцията за образованието трябва да е устойчива. Времето не чака.“

 

Разговаря Констанца Илиева

 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама