НОВИНИ


Летен хаос над Европа: Стачка на френските авиодиспечери заплашва хиляди полети

1 2169 03.07.2025
Летен хаос над Европа: Стачка на френските авиодиспечери заплашва хиляди полети

Френските авиодиспечери планират да напуснат работа в четвъртък и петък, поставяйки началото на летен туристически сезон, който се очаква да бъде белязан от сериозни закъснения и хаос.


Раздробена и пренатоварена система


Основната причина за надигащото се недоволство е фрагментираната, пренапрегната и недостатъчно обезпечена с кадри система за управление на въздушния трафик в Европа, пише Politico.





Докато авиодиспечерите се оплакват от преработване и професионално прегаряне, авиокомпании като Ryanair настояват политиците да предприемат действия, за да поддържат полетите в движение.

 

„Стачката във Франция без съмнение ще има негативен ефект върху цялата мрежа“, каза Фредерик Дело, вицепрезидент за Европа на Международната федерация на асоциациите на авиодиспечерите (IFATCA). „Когато има стачка или други проблеми, ефектът е като верижна катастрофа – трябва да задържаме трафика на летищата, намаляваме скоростта на самолетите, за да не пристигнат прекалено рано… и едва след като проблемът бъде решен, системата може да се възстанови“.

 

„Всеки следващ сезон е по-лош от предишния“


Стачката на френските диспечери е само един от многото рискове за европейските полети това лято.

 

„Всяко лято след COVID е най-лошото до момента“, казва Пол Ройтер, вицепрезидент на Европейската асоциация на пилотите, който е и капитан на Boeing 737 в люксембургската авиокомпания Luxair. „Въздушното пространство и пистите са ограничени, летищата имат капацитетни ограничения – всяко смущение води до верижна реакция в системата“.

 

Политическо признание за крехката авиационна инфраструктура


Политиците също са наясно с деликатното състояние на европейската авиация.

 

„Миналата година забавянията в европейската мрежа бяха най-лошите за последните 25 години, а тази година ситуацията вероятно ще се влоши“, предупреди еврокомисарят по транспорта Апостолос Цицикостас в писмо от април.

 

Според него тази година се очакват до 38 000 полета в натоварен летен ден, спрямо 35 000 през 2023 г. Това упражнява сериозен натиск върху националните доставчици на навигационни услуги (ANSP), които продължават да се борят с недостиг на кадри и капацитет.

 

Липсата на кадри: криза, която няма бързо решение


Обучението на нови авиодиспечери отнема поне три години, а професионалният лиценз важи само за конкретен регион от европейското въздушно пространство, което се управлява от 40 различни ANSP структури.





Канадската компания CAE, специализирана в обучение, прогнозира, че Европа ще се нуждае от 27 000 нови авиодиспечери през следващото десетилетие – най-много от всички региони по света.

 

Авиокомпаниите отвръщат на удара: класации и критики


Авиокомпаниите реагират остро. Ryanair публикува класация „Лига на закъсненията“, която показва кои държави генерират най-много допълнително време за пътуване в Европа. Франция, Испания, Германия, Португалия и Великобритания са посочени като най-неефективни.

 

От 1 януари до 30 юни френският контрол на въздушното движение е причинил закъснения на над 26 000 полета на Ryanair, засегнали 4.7 милиона пътници.

Изпълнителният директор на авиокомпанията Майкъл О’Лиъри обвини ANSP структурите, че са „държавни монополи, които не се интересуват от пътниците и от закъсненията“.

 

Френската страна се защитава: Ryanair не е невинна


Френското министерство на транспорта отговори, че контролът на въздушното движение е едва третата най-честа причина за закъснения в Европа – след проблеми, причинени от самите авиокомпании.

 

„Ryanair е на 26-то място сред най-точните европейски авиокомпании с едва 69% точност, докато най-точната има 86%“, допълни министерството.

 

То изтъкна и геополитически фактори: Франция и Германия управляват едно от най-натоварените въздушни пространства в света, което е подложено на сериозни ограничения заради войната в Украйна и кризата в Близкия изток.

 

Европа е на ръба: трафик като преди пандемията, но с по-малко капацитет


Според Eurocontrol, органът за управление на въздушния трафик в Европа, е рано да се каже дали 2025 ще е по-лоша от 2024 г., когато средното закъснение е било 2.13 минути на полет – най-високо от десетилетия.





Организацията подчертава, че трафикът е достигнал нивата от преди пандемията, но системата е пренатоварена. Южна, Централна и Югоизточна Европа са изправени пред 30–40% повече полети в сравнение с 2019 г.

 

Умората заплашва сигурността


Фредерик Дело предупреждава, че натоварването застрашава и безопасността: „Умората изяжда както пилотите, така и диспечерите. Когато вече сме на ръба на изтощението през април, май и юни, а знаем, че пикът предстои – юли, август, септември, октомври – това е тревожно“.


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама