
Наблюдавам колко екстрено и бързо се приемат поправки в Закона за движение по пътищата и в наказателната му част, което става под натиска на протестите, които се иоганизират от семействата на пострадали и други лица. И се питам: Защо трябва да страдат милиони водачи на превозни средства заради няколко десетки самозабравили се, алкохолизирани и наркотизирани същества, които са изгубили гражданско чувство за приличие и демонстрират безнаказаност.
И поправкитe в закона (убеден съм, че никой вече не ги знае и не ги чете, освен адвокатите и съдиите преди самото дело), се правят периодически, през няколко месеца и са насочени срещу всички шофьори, защото катаджиите не ги интересува, че ти си шофьор от 30 години и нямаш нито едно нарушение, а си виновен по закона и трябва да понесеш наказание. А с теб и твоето семейство.
И всички наказания са глоби, отнемане на книжка, затвор и т.н. Само разстрел и обесване не се предвиждат. На място и веднага по решение на полицая. Казвам „ на полицая“, защото по мое мнение всички полицаи станаха катаджиии и носят пари в приходната част на бюджета на МВР. А това, че в кварталните градинки нощем стават чудесии, хората наоколо не могат да спят, но всички патрулни коли са насочени да ловят престъпници-шофьори и за тях и за кварталните отговорници градинките не са проблем. Не са проблем, защото за да се обадиш, трябва да си кажеш и майчиното мляко на дежурния, телефона, причините и той преценява дали да се обади на патрул. Идва патрулът, после даваш обяснения, защо си се обадил и накрая данните ти стигат до наказаните и следват ответните действия- палеж и повреди по колата, счупване на стъкла, може и да те набият „случайно“ и т.н.
И си спомням как на Запад и оттатък океана наказват провинилите се без да питат кой се е обадил, че си оставил колата на тротоара и не си я прибрал в гараж, или си се изпикал в градинката. Само минути след обаждането и полицията е на мястото. Там може, но в България не.
Та да се върна на поправките в закона по пътищата. Протестират засегнатите от произшествието по право, но и тези, които са от другата страна. И от двете страни са действащи шофьори, които утре ще понесат последствията, дори да са направили през живота си само едно нарушение. Шофьори предлагат и приемат поправките и си мислят, че не се отнася за тях. Какво означава, че се взема под внимание средната скорост. Защо,например има наказание за превишение с 20 км/час за шофьорите, а няма наказание за ИПИ или МТС , че не са осигурили преминаването на маршрута с определената скорост? Тези тапи по безкрайните ремонти на пътища и тунели не са ли нарушение на закона. Пробитите и изровените пътища не са ли в нарушение на закона? Многото поправки правят закона неизпълним. А доколкото знам средното число на пострадалите за година от 50 и повече години е почти едно и също. Като бивш военен така пресмятахме загубите от мобилизационен резерв по пътищата на един полк годишно, поради смърт и инвалидност. А това е около 1000 души средно.
Всяка поправка на закона бърка в касичката на държавата и пълни тази на МВР. Сега ще поискат нови бройки, за да има кой да води новите отчети за нарушенията и да праща наказателните постановления. Независимо от това, че имаме най-много полицаи на 10 000 души население. А това, че по селата не се вижда полицай от години, не е проблем, че хората ги е страх да се прибират нощем и сами, не е проблем, да си стоят в къщи.
Защо в наказанията няма например „извънреден труд“ за провинилия се, да работи за поправяне на пътищата в почивните дни, докато му се изясни ситуацията. Или ако е наранил някой с деянията си да работи извънредно в полза на пострадалия и семейството му, докато се издължи. Може би ще бъде по-възпитателно за него, отколкото да му вземеш книжката за 6 месеца и да страда цялото му семейство и работата му.
Според мен наказанията трябва да отговарят на нарушението. Ако е под въздействието на алкохол и на наркотични вещества да се отнема книжката, докато не премине курс на лечение, ако повтори – до живот. Но да се отнемат автомобилите е противозаконно. Лишават се семействата от средства за живот. А МВР се превръща в най-големия служебен паркинг и не носи никакви наказания за повреди по задържаните коли.
А в същото време градовете се задъхват от липса на паркинги поради безпрецедентния бум на строителство на жилищни и обществени сгради и блестящи сервизни центрове, в които няма кой да работи. Но както казва един отговорен човек – ще внесем отвън за 500 лева евро-специалисти,а нашите ще ги изнесем.
Генерал Кирил Цветков
От 1969 г насам по пътищата загиват около 500 души годишно, неизменно, а колите днес са в пъти повече. Може да се каже, че процентно убитите намаляват. Расте обаче процента на пияните и дрогираните шофьори.